oktober 2017

maandag ma dinsdag di woensdag wo donderdag do vrijdag vr zaterdag za zondag zo
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

filter op organisatie (binnen oktober 2017)

1 oktober 1 okt

Concerto nach Italienischem Gusto

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Korneel Bernolet, Annelies Decock & Mathilde Vialle

Dirigent-klavecinist Korneel Bernolet ontpopte zich in de voorbije jaren tot ster aan het oude muziekfirmament. In België werd hij uitgeroepen tot
‘Jonge muzikant van het jaar 2014’. De internationale pers omschreef hem dan weer als “een virtuoos musicus pur sang” en “één van Europa’s topklavecimbelspecialisten”. Speciaal voor MIRY werkte hij met violiste Annelies Decock en gambiste Mathilde Vialle een nieuw programma uit.
Via een muzikale rondreis tonen Bernolet en zijn collega’s aan hoezeer de Europese barokmuziek doordrongen is van de Italiaanse stijl.

A. Vivaldi (1678-1741)
— Concerto per violino e violoncello
obligato all’inglese, RV 546
G. Picchi (1571-1643)
— Pass’e mezzo & Saltarello del
Pass’e mezzo uit Balli d’arpicordo
A. Corelli (1653-1713)
— Vioolsonate (te bepalen)
J. Ph. Rameau (1683-1764)
— Cinquième concert de pièces
de clavecin, RCT 11
J. S. Bach (1685-1750)
— Concerto nach Italienischem
Gusto, BWV 971
G. F. Händel (1685-1759)
— Gambasonate (te bepalen)
G. Ph. Telemann (1681-1767)
— Trio in F uit ‘Essercizii musici’,
TWV 42:F3

Koop tickets

Bach Plus Onder beroepsmusici

15u00 - Vzw Sint Jacobus - Sint-Jacobskerk

Johann Sebastian Bach – BWV 35 “Geist und Seele wird verwirret”
Georg Philipp Telemann – TWV 51 Concerto in e klein voor hobo
Johann Sebastian Bach – BWV 170 “Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust”

“Hoe leid ik dit in goede banen?” moet Bach bij elke uitvoering van zijn cantates gedacht hebben. Maar hoe was het die zeldzame keer dat Bach alleen omringd werd met doorgewinterde musici? Dan kon hij musiceren in plaats van coördineren.

In het najaar van 1726 kon Bach op een bijzonder bekwame alto beroep doen en componeert meteen drie altsolocantates. BWV 170 “Vergügte Ruh, beliebte Seelenlust” en BWV 35 “Geist und Seele wird verwirret” bieden ons een kijk in deze unieke situatie: een cantate met virtuoze solistische partijen en Bach zelf als stersolist in sinfonia’s met orgelconcerto-allures en in obligate orgelpartijen in de aria’s… dichter bij Bach als uitvoerder in zijn eigen cantaten kan je niet komen.

Koop tickets

2 oktober 2 okt

London Chamber Orchestra & Vladimir Ashkenazy

20u30 - Gent Festival van Vlaanderen - Muziekcentrum De Bijloke

De Vijfde Symfonie van Ludwig van Beethoven.

Is er een werk dat méér tot de verbeelding spreekt?

Het openingsmotief - vier noten slechts! - is zowat de bekendste oorwurm uit de muziekgeschiedenis en heeft een bijna mythische status. Ook de rest van de Symfonie is geliefd bij het publiek, en in handen van ronkende namen zoals dirigent Vladimir Ashkenazy en het London Chamber Orchestra wordt De Vijfde ongetwijfeld een sublieme belevenis.

Beethoven horen we ook nog op een andere manier: een goedgeluimde Dmitri Shostakovich citeert hem meermaals in zijn levendige Eerste Pianoconcerto.

In dat werk geeft Shostakovich een belangrijke rol aan de trompet. Dat was ongewoon maar het werd een bijzonder geslaagde combinatie: de piano zorgt voor de vrolijke en guitige sfeer, de trompet kreeg een ironisch-humoristische partij.

Voor de solostemmen tekenen twee toptalenten present: de Russische pianist Daniel Kharitonov en de Franse trompettiste Lucienne Renaudin-Vary. De ervarenheid van Vladimir Ashkenazy - hij wordt 80 in 2017 - in combinatie met de jeugdige frisheid van twee net-geen-20-jarigen: dat belooft een pittige ontmoeting!

Een coproductie met Muziekcentrum De Bijloke.

Koop tickets

4 oktober 4 okt

John Malkovich & The Music Critic

20u30 - Gent Festival van Vlaanderen - Capitole - Graaf Van Vlaanderenplein 5 - 9000 Gent

Gent Festival durft af en toe buiten de lijntjes van de verwachting kleuren. Ook dit jaar hebben we een ongewone en opvallende gast weten strikken: niemand minder dan Hollywoodacteur John Malkovich!

Malkovich, die u ondermeer kent uit de filmklassiekers Dangerous Liaisons en Being John Malkovich, heeft zijn hart verloren aan de klassieke muziek. “Diep vanbinnen ben ik eigenlijk een muzikant”, zegt hij zelf.

Dat zette hem ertoe aan om een voorstelling te creëren waarbij hij theater en muziek moeiteloos in elkaar laat overvloeien. En hoe! In ‘The Music Critic’ laat Malkovich op een humoristische manier zijn licht schijnen over de klassieke muziek en put hij hierbij inspiratie uit uitspraken en uitlatingen die critici geven op componisten en muzikanten. Overal ter wereld worden artiesten uitgebreid becommentarieerd, dat was vroeger zo en dat is nog steeds zo. Malkovich kruipt in de rol van muziekcriticus en maakt er een grappige, verhalende cocktail van.

Hij omringt zich tijdens deze unieke voorstelling door een schare topmusici, waaronder sterviolist Julian Rachlin en het komische duo Igudesman & Yoo.

Alweer een unicum in ons land en bij voorbaat een Capitole die in vuur zal staan!

Koop tickets

5 oktober 5 okt

Stephane Ginsburgh

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

In de turbulente jaren van Stalins culturele zuiveringen en de Duitse invasie van Rusland componeerde Sergei Prokofjev zijn drie belangrijkste pianosonates. Lang las men deze als een weerspiegeling van de oorlog, maar er schuilen diepere betekenissen achter.

Niemand beter dan Prokofjevkenner Stephane Ginsburgh om deze te onthullen.

Als het om nieuwe muziek gaat, omarmt de Brusselse pianist Stephane Ginsburgh elke uitdaging. Maar de liefde voor het repertoire uit de 20ste eeuw zit hem even diep in de vingers.

In 2015 nam hij de negen pianosonates van Prokofjev op. In de Handelsbeurs legt hij tijdens zijn concert uit waarom de drie sonates geschreven tussen 1939 en 1944 zo bijzonder zijn.

Koop tickets

6 oktober 6 okt

Artbeat

19u30 - Gent Festival van Vlaanderen - Eskimofabriek

Op vrijdag 6 oktober draait de Eskimofabriek, een industrieel pand aan de rand van Gent, overuren. Vanaf valavond produceert Artbeat aan de lopende band ronkende beats en eigenzinnige combinaties. Artbeat doorbreekt alle muzikale regels en tast de grenzen van de klassieke muziek af. Klassiek, electro en jazz vloeien naadloos in elkaar over en transformeren tot nieuwe, hybride muziekvormen.
Eén enkel ticket geeft je toegang tot alle hoekjes van de Eskimofabriek, waar de beats je van de ene zaal naar de andere voeren. Relax in de sfeervolle Gent Jazz Lounge of stap de dansvloer op in de Factory of Blackbox, waar klassiek en rock met elkaar in de clinch gaan. Laat je verrassen door originele muzikale combinaties, food en drinks.

Koop tickets

Compro Oro (cd-release) / BRZZVLL (cd-release)

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Deze twee Belgische jazzbands bedienen zich gretig van verschillende, vaak dansbare invloeden. Compro Oro duikt in de Afro-Cubaanse traditie en brengt een moderne hulde aan het genre.

BRZZVLL keert op zijn zevende album vol broeierige en psychedelische jazz-funk terug naar zijn instrumentale roots.

Tel je een vibrafoon op met Afro-Cubaanse muziek, dan kom je al snel uit bij Cal Tjader. Niet toevallig één van de helden van de jonge Belgische vibrafonist Wim Segers. Op Transatlantic gaat Compro Oro met die traditie aan de haal.

Lichte en donkere melodieën, krachtig gitaarwerk en een soepele, dansende ritmesectie staan garant voor aanstekelijke en moddervette grooves.

Na inspirerende omzwervingen met Anthony Joseph en Amir Sulaiman doet BRZZVLL het zonder vocalist of solisten.

Met een ongelooflijk strakke sound serveren ze muziek waar ze stilaan een patent op hebben; waar dwingende ritmes en repetitieve sequensen een eigen leven gaan leiden.

i.s.m. JazzLab Series
foto © Thomas Geuens

Koop tickets

7 oktober 7 okt

Adnan Joubran Quintet

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Adnan Joubran is een virtuoos op de oed. Zijn liefde voor de Palestijnse muziektraditie verspreidt hij in Le Trio Joubran wereldwijd, met een enorm succes.

Nu treedt hij voor het eerst naar buiten met een eigen project; een delicaat weefsel van Palestijnse, Indiase en Spaanse muziek, genesteld tussen klassiek en jazz.

Joubran plaatst zich met zijn muziek naadloos naast figuren als Rabih Abou-Khalil, Anouar Brahem en Dhafer Youssef. Hij is een wereldburger die ook muzikaal in veel culturen inspiratie vindt.

Zijn albumtitel Borders Behind lijkt dit alleen maar te bevestigen. Indische ritmes op de tabla geven een bijzondere toets aan iets dat wortel schiet tussen klassieke kamermuziek en wereldse jazz.

foto © Clara Abi Nader

Koop tickets

Anouar Brahem Quartet

20u30 - Gent Festival van Vlaanderen - Miry Concertzaal

Welkom in de beklijvende wereld van Anouar Brahem. Met zijn oud - een Arabische luit - toert deze Tunesische jazzmusicus al jarenlang de wereld rond.

Hij haalde de oud uit de schaduw van begeleidingsorkesten en stelde ze in het midden van de belangstelling met eigen composities en met optredens op de allergrootste podia.

Brahem schreef heel wat film- en theatermuziek maar werkte ook samen met klinkende namen zoals Maurice Béjart. Sinds 1990 heeft hij een tiental platen op de markt gebracht die heel wat prijzen opleverden, waaronder een Edison Award in 2006 en de Echo Jazz Award in 2010.

Gent Festival wist Brahem te strikken met zijn laatste album, Souvenance. Zoals steeds slaat hij de brug tussen Oost en West, in een eclectische mix van muziekstijlen. Met gitaar, oud, basklarinet en piano laat Brahem Arabische klanken en Westerse instrumenten moeiteloos met elkaar verweven. Souvenance is een muzikaal testament van de gebeurtenissen rond de Arabische Lente, een collectieve herinnering in elf melancholische partituren.

Het wordt een intiem, lyrisch concert om helemaal in weg te zakken…

Een coproductie met HoGent-School of Arts - MIRY Concertzaal.

Koop tickets

9 oktober 9 okt

The Generation Project

20u30 - Gent Festival van Vlaanderen - Sint-Baafskathedraal

Voor het derde jaar op rij presenteert Gent Festival The Generation Project.

Welkom in het boeiende verhaal van een startend succes tegenover een gerenommeerde meester, twee generaties zij aan zij op het podium. Na een tandem violisten en cellisten koos artistiek directeur Veerle Simoens in 2017 voor een fascinerend duo van zangers.

Niemand minder dan onze eigenste bas-bariton José van Dam kruipt in de rol van mentor. Zijn indrukwekkende internationale carrière leidde hem van de Scala in Milaan tot de Opera in Parijs, van de Metropolitan in New York tot Covent Garden in Londen. Hij zong met legendarische dirigenten zoals Von Karajan, Maazel en Abbado en kreeg talrijke prestigieuze onderscheidingen.

Aan zijn zijde staat de jonge, opkomende sopraan Sarah Defrise. Wat haar alvast verbindt met van Dam is haar geboortestad Brussel. Ze was al enkele keren te horen in de Opera Royal de Wallonie en won wedstrijdprijzen in ondermeer Parijs en Vivonne.

Begeleid door het Symfonieorkest Vlaanderen en dirigent Jan-Latham Koenig kiezen van Dam en Defrise voor enkele klaterende aria’s van ondermeer Puccini, Mozart, Massenet en Wagner. Fonkelende vibes tussen twee zangvirtuozen!

In het kader van de academische opening en viering van 200 jaar Universiteit Gent.

Koop tickets

12 oktober 12 okt

Beethovens hoormachine

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Tom Beghin

“Je hoort toch beter als je je hoofd erin stopt, niet?” – André Stein tegen Ludwig van Beethoven, juni 1824. In 1818 kreeg Beethoven een Broadwoodpiano. Hij bleef eraan verknocht tot aan het einde van zijn leven. Die laatste jaren stonden eveneens in het teken van zijn toenemende doofheid. De oplossing: een gigantische ‘hoormachine’, ontworpen door de Weense pianobouwer André Stein. En wat een oplossing!
Uit die periode dagtekenen Beethovens laatste drie sonates, ontegensprekelijke hoogtepunten uit de pianoliteratuur. Niet alleen speelt Tom
Beghin deze zwanenzang op de allereerste replica van Beethovens Broadwood; samen met akoesticus Thomas Wulfrank reconstrueerde hij
de illustere hoormachine, die zowaar op het instrument geplaatst kan worden. Het resultaat is een zeldzaam perspectief op een tragikomisch 
stukje muziekgeschiedenis.


L. v. Beethoven (1770-1827)
— Sonate in E, op. 109
— Sonate in As, op. 110
— Sonate in c, op. 111

Koop tickets

Fauré Quartett

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Al meer dan twintig jaar valt het Duitse Fauré Quartett op door groot meesterschap en niet-aflatend speelplezier. Dit keer boren ze minder bekend repertoire aan.

Voor wie tot nu toe onbewogen bleef bij klassieke muziek telt dit concert misschien wel als ultieme test.

Met pianomuziek van Vincent d’Indy, Mendelssohn en de Japanse Toshio Hosokawa selecteerde het Fauré Quartett repertoire dat je nog niet vaak gehoord kan hebben. Hosokawa schreef in 2016 een werk speciaal voor hen.

Over d’Indy valt veel te zeggen. Hoe controversieel hij ook was, zijn invloed op generaties Franse componisten was groot. Zijn eigen leermeester César Franck weerklinkt in een van zijn vroege kamermuziekwerken, het prachtige kwartet voor piano, viool, altviool en cello uit 1878.

Koop tickets

13 oktober 13 okt

An Pierlé (cd-release)

20u15 - Handelsbeurs - Sint-Jacobskerk

An Pierlé heeft iets met kerkorgels. De rijke, orkestrale klanken en bijhorende sacrale sfeer doen haar creatieve brein borrelen. Met resultaat.

Op haar album Cluster schopt ze het instrument met behulp van drumcomputers, verrassende harmonieën en sensuele stemmen tot in de 21ste eeuw. Gastheer van dienst: de Gentse Sint-Jacobskerk.

Die Sint-Jacobskerk en Pierlé zijn goede vrienden. De soundscapes waarmee ze er in 2014 de hemel aansprak, gaven genoeg inspiratie voor een dubbelalbum. Oktober 2016 bracht ze velen met Arches in hogere sferen.

Ook voor dit tweede luik vol sfeervolle 80’s pop zingt ze met behulp van authentieke orgelklanken een aantal sterren uit de hemel.

foto © An Pierlé

Koop tickets

14 oktober 14 okt

Luther: the noble Art of Music

20u00 - Vzw Sint Jacobus - Sint-Jacobskerk

Wie Luther zegt, zegt koraal. De zangers van Utopia en de cornetto’s en trombones van InAlto volgen de geboorte van de protestantse kerkmelodie via klassiekers uit het Lutherse repertoire. De tocht leidt van de laatste gloriedagen van de polyfonie met Lassus en Senfl, via de baanbrekende koraalzettingen van Walter en Othmayr, tot Hoyoul en Le Maistre. Onmisbaar in dit muzikale portret: werk van Josquin, Luthers favoriet.
 
Concert én CD release
 
BIOGRAFIE

Vijf Belgische zangers die hun ervaring bij gerenommeerde formaties zoals Collegium Vocale Gent, Huelgas Ensemble, Nederlandse Bachvereniging en Capilla Flamenca wilden delen, met als resultaat: de geboorte van UTOPIA. Utopia nam meteen een vliegende start met hun openingsconcert op het Early Music Festival te Warschau in 2015 en hun opname van de integrale lamentaties van Cristóbal De Morales bleek meteen een schot in de roos: de internationale pers had slechts lovende woorden.

InAlto is een internationaal ensemble rond Lambert Colson en zijn instrument de cornetto, dat van alle instrumenten misschien wel het dichtst bij de menselijke stem staat. Met concerten over heel Europa in grote concerthuizen en festivals als Concertgebouw Brugge, Flagey, Festival Musique3, Venetian Center for baroque music, Festival de Wallonie, Plantin Moretus Museum en Theatre de Namur wordt InAlto als een van de meest vooraanstaande blazers ensembles in Europa gezien.

Na afloop wordt aan iedereen een drankje aangeboden

www.utopia-ensemble.be

Koop tickets

15 oktober 15 okt

Foyer Matinee: Philippe Thuriot (accordeon)

11u00 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

In 1917 componeerde Ravel het pianostuk Le Tombeau de Couperin. Het was een hommage aan de gelijknamige 17de-eeuwse Franse componist, die hij opdroeg aan de gesneuvelde soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Philippe Thuriot maakte er een bewerking van op accordeon. Ook bij andere composities op het programma loert Pietje de Dood om de hoek.

Thuriot is niet aan zijn proefstuk toe. In 2014 voegde hij op accordeon een pareltje toe aan de vele versies van de Goldbergvariaties van Bach.

Op het eerste gezicht lijkt de accordeon een ongebruikelijke keuze, maar Thuriot weet met zijn ingetogen interpretatie zelfs de meest verstokte Bachpuritein te bekoren.

Verwacht dit keer geen vrolijke noten op zondagochtend maar een flinke dosis weemoed met Ravel en Thuriots eigen Le Tombeau de la terre.

Koop tickets

Luther: the noble Art of Music

15u00 - VZW Muziek in St. Paulus - Sint Pauluskerk - St. Paulusstraat 22 - 2000 Antwerpen

Wie Luther zegt, zegt koraal. De zangers van Utopia en de cornetto’s en trombones van InAlto volgen de geboorte van de protestantse kerkmelodie via klassiekers uit het Lutherse repertoire. De tocht leidt van de laatste gloriedagen van de polyfonie met Lassus en Senfl, via de baanbrekende koraalzettingen van Walter en Othmayr, tot Hoyoul en Le Maistre. Onmisbaar in dit muzikale portret: werk van Josquin, Luthers favoriet.
 
Concert én CD release
 
BIOGRAFIE

Vijf Belgische zangers die hun ervaring bij gerenommeerde formaties zoals Collegium Vocale Gent, Huelgas Ensemble, Nederlandse Bachvereniging en Capilla Flamenca wilden delen, met als resultaat: de geboorte van UTOPIA. Utopia nam meteen een vliegende start met hun openingsconcert op het Early Music Festival te Warschau in 2015 en hun opname van de integrale lamentaties van Cristóbal De Morales bleek meteen een schot in de roos: de internationale pers had slechts lovende woorden.

InAlto is een internationaal ensemble rond Lambert Colson en zijn instrument de cornetto, dat van alle instrumenten misschien wel het dichtst bij de menselijke stem staat. Met concerten over heel Europa in grote concerthuizen en festivals als Concertgebouw Brugge, Flagey, Festival Musique3, Venetian Center for baroque music, Festival de Wallonie, Plantin Moretus Museum en Theatre de Namur wordt InAlto als een van de meest vooraanstaande blazers ensembles in Europa gezien.

Na afloop wordt aan iedereen een drankje aangeboden

www.utopia-ensemble.be

Koop tickets

19 oktober 19 okt

Scarlatti lacrimoso

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick

Alvorens Domenico Scarlatti zijn heil zocht in Lissabon en Madrid, waar hij zijn alom bekende klaviersonates aan het papier toevertrouwde, schreef hij als vocaal componist aan de Cappella Giulia (Rome) een indrukwekkende lijst werken bijeen. Een pareltje uit dat repertoire is het tienstemmige (!) Stabat Mater, een donker madrigaal rond een tijdloos thema: een ouder die de dood van een kind beweent. Veel hoopvoller klinkt het achtstemmige en tweekorige Te Deum, dat Scarlatti vermoedelijk componeerde tijdens zijn verblijf in Lissabon. Met het vierstemmige Magnificat in stilo antico knipoogde de componist naar the good old days, toen Palestrina het mooie weer maakte aan het Vaticaan en omstreken. Dirigent Florian Heyerick loodst zijn Ex Tempore-troepen doorheen drie uitdagende partituren. Het geheel wordt afgekruid met instrumentale muziek uit de oude Italiaanse doos.


D. Scarlatti (1685-1757)
— Stabat Mater à 10
— Te Deum à 8
— Magnificat in stilo antico à 4

Koop tickets

24 oktober 24 okt

Children Of The Light

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Rond de eeuwwisseling bracht Wayne Shorter pianist Danilo Pérez, bassist John Patitucci en drummer Brian Blade samen voor zijn nieuwe kwartet.

Anderhalf decennium later behoort deze ritmesectie tot de meest bejubelde working bands van de jazz. De muzikanten zijn individueel van absolute wereldklasse. Live schakelen ze samen nog een niveau hoger.

Shorter besefte natuurlijk wat goed was: zo’n geoliede band bezorgde hem een immens comfortabele zetel om muziek te maken. Zelf leerde hij hen om nooit hun kinderlijke verwondering en spontaniteit uit het oog te verliezen. 

Twee jaar geleden bewees het trio met hun eerste album dat de geest van de meester in hun DNA kroop. Experimenteren, stimuleren en reageren behoren tot de kern van de jazz. 

Deze drie tillen ze op naar een ongemeen hoog niveau. Let op hun gelaatsuitdrukkingen, ze spreken boekdelen.

foto © John Abbott

Koop tickets

25 oktober 25 okt

HUT 3+

15u00 - 4hoog - Minardschouwburg

Een diep in het bos avontuur voor iedereen vanaf 3 jaar


Kleine Zus neemt je mee naar grote broer.
Grote Broer kan alles.
Wonen in een hut.
Praten met konijnen.
Vogels doen fluiten.

Kleine Zus is er graag.
Samen appels rapen.
Wortels schrapen en in één pyjama slapen.
 

Langs een imaginair bospad neemt Kleine Zus (Lotte Diependaele) je mee het woud in. Een wondermooi decor herbergt de hut waar Grote Broer (Nikolas Lestaeghe) woont.

VERHAAL

Kleine Zus verheugt zich op de verjaardag van haar oma. Ze heeft de kaart al klaar: “Lieve oma, je bent nu bejaard. Daarom geven we je uiteraard... een appel-worteltaart!”. Kleine Zus heeft alleen een klein probleem: ze mist de twee belangrijkste ingrediënten voor de taart. Wat nu? Grote Broer kan haar vast helpen. Hij kan namelijk alles, zoals praten met konijnen en vogels laten fluiten. Op naar de hut waar Grote Broer woont!

In een kleurrijk decor met goudbruine bladeren en getimmerde vogelhuisjes staat iets waar elk kind vast een dagje in wil spelen: een prachtige boomhut. In en rond de hut beleven Grote Broer en Kleine Zus een vrolijk avontuur, waarin ze samen appels rapen, wortels schrapen en in één pyama slapen. Een scène-op-scène voorstelling vol grappige vondsten en leuke liedjes. Daarin herkent het publiek klassieke composities en filmsoundtracks. 

 

CREDITS

Concept en regie: Nikolas Lestaeghe en Frans Van der Aa
Spel: Nikolas Lestaeghe en Lotte Diependaele
Decor: Nikolas Lestaeghe, Sarah Geirnaert en Lucas Verbrugge

Koop tickets

26 oktober 26 okt

25 jaar DAAU

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Vijfentwintig jaar geleden kropen vier snaken het podium op met klassieke instrumenten, jazz-skills en een punk-attitude. Die Anarchistische Abendunterhaltung zou het kind heten, DAAU voor de vrienden.

Hun laatste album bundelt het beste van wat hun unieke sound tot nu toe voortbracht. Goed voor een intense en feestelijke set.

Hoe verzamel je het beste uit 25 jaar muziek? Het Antwerpse DAAU riep de hulp in van Rudy Trouvé, de éminence grise van de Antwerpse rock scene en fan van het eerste uur. Uit zijn eigenzinnige selectie volgt een retrospectief album en een clubtournee.

Verwacht de energie van de begindagen en het raffinement van de latere periode; van extase naar ontroering en weer terug.

foto © Tom Verbruggen

Koop tickets

27 oktober 27 okt

Paco del Pozo: ‘En este momento’

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Paco del Pozo heeft een breed smaakpalet. Naast Argentijnse Tango, Andalusische Copla en Bolero’s houdt hij ook van jazz. Maar bovenal is hij een flamencozanger van de zuiverste soort.

In zijn nieuwe album En este momento geeft hij de traditie een hedendaagse toets. Danser Jose Barrios vergezelt hem.

Del Pozo begon op zijn achtste met zingen en liep daarna school bij grote gitaristen als Pepe Pucherete, Paco de Antequera en Manolo Molina. Voor zijn uitzonderlijke zangcapaciteiten ontving hij de Lampara Minera-prijs op de 37ste editie van het Festival Internacional del Cante de las Minas. 

Door zijn vroege erkenning en reizen, ontwikkelde del Pozo al gauw een wijdse blik op de wereld. Zo zong hij jarenlang bij de Spaanse band Jazz Hondo en werkte hij ook samen met klassieke gitarist José María Gallardo del Rey. Voor de film El Discipulo van Emilio Ruiz Borrachino schreef hij de muziek. 

Koop tickets

31 oktober 31 okt

KRIEP 8+

19u00 - 4hoog - NTGent Arca

Wat als een thriller ontleed wordt?
Volledig binnenstebuiten gedraaid?
Stelt het je gerust of word je dan banger?

Wat als je denkt: "ik heb het helemaal door" en je blijkt het mis te hebben? Wat als je het in je broek doet en je weet dat dat nergens goed voor is?

Wat als je zeker weet dat het "maar toneel" is en het toch vergeet ...
Dan heb je .... de naakte thriller!

4Hoog maakt een naakte thriller waarin twee actrices en een acteur 20 rollen op zich nemen. Waar was wie, wanneer en waarom? Vreemde geluiden, akelige plaatsen, nare figuren.


Kriep, gevaarlijk grappig op het puntje van je stoel!

 

CREDITS

Concept: Stan Vangheluwe, Tineke Caels, Jits Van Belle en Frans Van der Aa
Regie: Frans Van der Aa
Spel: Tineke Caels en Jits Van Belle 
Spel, muziek en bruitage: Stan Vangheluwe
Decor: Rupert Defossez en Bram Geldhof  
Kostuums: Elles De Koe en Kathleen Moers
Productieleiding: Celine Vanhoutte

Koop tickets

Maandkalender