1 oktober 1 okt

Concerto nach Italienischem Gusto

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Korneel Bernolet, Annelies Decock & Mathilde Vialle

Dirigent-klavecinist Korneel Bernolet ontpopte zich in de voorbije jaren tot ster aan het oude muziekfirmament. In België werd hij uitgeroepen tot
‘Jonge muzikant van het jaar 2014’. De internationale pers omschreef hem dan weer als “een virtuoos musicus pur sang” en “één van Europa’s topklavecimbelspecialisten”. Speciaal voor MIRY werkte hij met violiste Annelies Decock en gambiste Mathilde Vialle een nieuw programma uit.
Via een muzikale rondreis tonen Bernolet en zijn collega’s aan hoezeer de Europese barokmuziek doordrongen is van de Italiaanse stijl.

A. Vivaldi (1678-1741)
— Concerto per violino e violoncello
obligato all’inglese, RV 546
G. Picchi (1571-1643)
— Pass’e mezzo & Saltarello del
Pass’e mezzo uit Balli d’arpicordo
A. Corelli (1653-1713)
— Vioolsonate (te bepalen)
J. Ph. Rameau (1683-1764)
— Cinquième concert de pièces
de clavecin, RCT 11
J. S. Bach (1685-1750)
— Concerto nach Italienischem
Gusto, BWV 971
G. F. Händel (1685-1759)
— Gambasonate (te bepalen)
G. Ph. Telemann (1681-1767)
— Trio in F uit ‘Essercizii musici’,
TWV 42:F3

Koop tickets

12 oktober 12 okt

Beethovens hoormachine

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Tom Beghin

“Je hoort toch beter als je je hoofd erin stopt, niet?” – André Stein tegen Ludwig van Beethoven, juni 1824. In 1818 kreeg Beethoven een Broadwoodpiano. Hij bleef eraan verknocht tot aan het einde van zijn leven. Die laatste jaren stonden eveneens in het teken van zijn toenemende doofheid. De oplossing: een gigantische ‘hoormachine’, ontworpen door de Weense pianobouwer André Stein. En wat een oplossing!
Uit die periode dagtekenen Beethovens laatste drie sonates, ontegensprekelijke hoogtepunten uit de pianoliteratuur. Niet alleen speelt Tom
Beghin deze zwanenzang op de allereerste replica van Beethovens Broadwood; samen met akoesticus Thomas Wulfrank reconstrueerde hij
de illustere hoormachine, die zowaar op het instrument geplaatst kan worden. Het resultaat is een zeldzaam perspectief op een tragikomisch 
stukje muziekgeschiedenis.


L. v. Beethoven (1770-1827)
— Sonate in E, op. 109
— Sonate in As, op. 110
— Sonate in c, op. 111

Koop tickets

19 oktober 19 okt

Scarlatti lacrimoso

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick

Alvorens Domenico Scarlatti zijn heil zocht in Lissabon en Madrid, waar hij zijn alom bekende klaviersonates aan het papier toevertrouwde, schreef hij als vocaal componist aan de Cappella Giulia (Rome) een indrukwekkende lijst werken bijeen. Een pareltje uit dat repertoire is het tienstemmige (!) Stabat Mater, een donker madrigaal rond een tijdloos thema: een ouder die de dood van een kind beweent. Veel hoopvoller klinkt het achtstemmige en tweekorige Te Deum, dat Scarlatti vermoedelijk componeerde tijdens zijn verblijf in Lissabon. Met het vierstemmige Magnificat in stilo antico knipoogde de componist naar the good old days, toen Palestrina het mooie weer maakte aan het Vaticaan en omstreken. Dirigent Florian Heyerick loodst zijn Ex Tempore-troepen doorheen drie uitdagende partituren. Het geheel wordt afgekruid met instrumentale muziek uit de oude Italiaanse doos.


D. Scarlatti (1685-1757)
— Stabat Mater à 10
— Te Deum à 8
— Magnificat in stilo antico à 4

Koop tickets

5 november 5 nov

Progetto italiano

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Vladyslava Luchenko & Christia Hudziy

Ottorino Respighi leerde als kind zowel viool als piano spelen. Als topviolist belandde hij in Rusland en nam er compositielessen bij Rimsky-Korsakov. Voeg daar een buitengewone belangstelling voor oude muziek aan toe en je krijgt partituren die de viool- en pianosnaren doen vibreren tot in het diepst van elk luisterend hart. Vioolwonder Vladyslava Luchenko, in residentie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, breekt een lans voor Respighi’s kamermuziek aan de zijde van haar vaste pianopartner Christia Hudziy. Giuseppe Martucci, Respighi’s leermeester aan het Liceo Musicale van Bologna, opent het programma. Als toetje is er een wild Improvviso van Nino Rota waarin ook Gidon Kremer af en toe zijn muzikale tanden zet.

G. Martucci (1856-1909)
— Andantino con moto uit 3
Pezzi, op. 64
O. Respighi (1879-1936)
— Sei pezzi per violino e pianoforte
— Sonata per violino e pianoforte
in si minore
N. Rota (1911-1979)
— Improvviso in re minore per
violino e pianoforte

Koop tickets

12 november 12 nov

Corelli gehackt

17u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Lucie Horsch & B’Rock

Roept de blokfluit bij u nog steeds onaangename schoolherinneringen op?
Dat is dan buiten Lucie Horsch gerekend. Met zeventien lentes nam deze Champion of the Recorder al een Vivaldi-cd op bij DECCA. Horsch’
aanstekelijke energie en stilistische raffinement maken haar tot een gedroomde sparringpartner voor B’Rock. Samen duiken de musici in het
kleurrijke orkestrepertoire van de barok met concerti grossi en suites van Corelli, Telemann en Bach. Vele achttiende-eeuwse composities –
waaronder Bachs soloconcerto BWV 1059 – bestonden in verschillende versies, of bleven onvolledig bewaard. Die processen van adaptatie en
fragmentatie herkent de jonge componist Matt Wright ook in de hedendaagse elektronicawereld. Zijn bezwerende Corelli_Hack herinterpreteert
Corelli’s iconische concerto grosso op. 6 nr. 4 door middel van live sampling en remixing.


G. Ph. Telemann (1681-1767)
— Suite voor blokfluit en orkest in
a, TWV 55:a2
A. Corelli (1653-1713)
— Concerto grosso in D, op. 6 nr. 4
M. Wright (1977)
— Corelli_HACK voor draaitafels
en orkest
J. S. Bach (1685-1750)
— Blokfluitconcerto in d, BWV
1059 (arr. Klavecimbelconcerto)

Koop tickets

Meer events laden

Maandkalender