23 november 23 nov

miry.reset

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Alexandra Cárdenas

Alexandra Cárdenas is de absolute vreemde eend in onze omvangrijke MIRY-bijt. Geboren en getogen in Bogotá, residerend in Berlijn.
Wiskundige, klassiek gitariste, componiste en pionier in live coding. ¿Qué? Live coding! Met behulp van open source klankgeneratiesoftware
ontwikkelt Cárdenas een arsenaal aan computergestuurde technieken, die evenwel in real time voor het publiek op scherm worden geprojecteerd.
Op die manier zie én hoor je bijvoorbeeld hoe een simpele sinustoon kan uitgroeien tot een complexe algoritmische compositie. Ook van de computer mag je tegenwoordig transparantie eisen. Geen slechte zaak, dunkt ons. Vaarwel dus hermetische trukendoos en welkom glasheldere
elektronicamuziek.

Koop tickets

27 november 27 nov

OSSESSO

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Ratas del Viejo Mundo

Onder het palindroom OSSESSO exploreert Ratas del Viejo Mundo profane muziek uit het Italië van het Quattro- en Cinquecento. Centraal
staan madrigalen die ondanks de verstreken eeuwen nog steeds verbluffend klinken: extreme, obsessieve emoties vervat in een perfect uitgekiende contrapuntische architectuur. De ‘Ratten van de Oude Wereld’ wroeten nog dieper in het verleden met werk uit het Trecento, hierbij snuffelend aan de sporen van nog oudere, orale tradities. Sommige thema’s blijven nu eenmaal relevant. Verliefdheid, jaloezie, verdriet en dood worden versmolten tot een caleidoscopisch maar universeel geheel.


Met werk vanArcadelt, Canova
da Milano, Coste, Dalza, Gastoldi,
Gesualdo, de Monte, Mudarra,
de Wert, Tromboncino, Verdelot,
Waelrant, Willaert e.a.

Koop tickets

28 november 28 nov

Sacrificium

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Lore Binon & Imago Mundi

Ligt het aan de eeuwenlange onderdrukking dat vrouwelijke componisten vandaag nog steeds dun bezaaid zijn? Of “is er geen vrouwelijke Mozart
omdat er ook geen vrouwelijke Jack the Ripper is,” zoals professor Paglia stelt? Heel wat vrouwen bewezen met hun muziek in ieder geval dat zij zich met de beste mannelijke tijdgenoten konden meten. Hoog tijd om enkele leading ladies uit de barok naast elkaar te plaatsen, zo dachten Lore Binon en luitiste Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, de eerste vrouwelijke operacomponiste, had haar afkomst en opleiding mee. Als zangeres, lerares en componiste in dienst van de Medici schreef ze een aantal hoogst virtuoze en expressieve werken. Monteverdi was een grote bewonderaar. Haar tijdgenote Barbara Strozzi had minder geluk. Ondanks enige waardering voor haar uitgebreide oeuvre had ze al te vaak af te rekenen met vooroordelen en jaloezie. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani of Isabella Leonarda traden dan weer in het klooster. Was het de enige uitweg om te kunnen componeren, of was het precies het huwelijk met God dat hen inspireerde tot hemelse muziek? Hoe dan ook, het leverde verfijnde barokmuziek op met een onweerstaanbare female touch.

Lore Binon
sopraan
Masako Art
barokharp
Sofie Vanden Eynde
theorbe & barokgitaar
Masako Art geeft masterclasses barokharp in het Conservatorium op 27.11.
Gratis toegankelijk voor het publiek. Meer info op www.miryconcertzaal.be

Koop tickets

30 november 30 nov

KASKlezing: Gesprek met Anne Teresa De Keersmaeker

20u30 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Anne Teresa De Keersmaeker gaat in gesprek met Frederik Le Roy, docent aan het KASK en gastprofessor aan de UGent.

Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première.
In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek.
Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte.
In 1995 stichtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios), in samenwerking met De Munt/La Monnaie.
De Keersmaeker speelde met Rosas in grootste theaters wereldwijd, naast haar optredens verschenen er verschillende films, boeken en educatieve projecten die haar praktijk verder omkaderen.
In 2015 'exposeerde' De Keersmaeker drie weken in het WIELS, een choreografisch- perforatie project dat later in een verkorte versie onder andere in Tate en Moma herhaald zou worden.

Koop tickets

3 december 3 dec

Barok vis-à-vis Sciarrino

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Toshiyuki Shibata & Karin De Fleyt

Er gapen bijna twee eeuwen tussen de dood van Johann Sebastian Bach en de geboorte van Salvatore Sciarrino, maar wanneer beide grootmeesters op één affiche prijken is een goede verstandhouding gegarandeerd. In Sciarrino’s solo’s voor fluit is de barokke gestiek immers nooit veraf. Dat weten Toshiyuki Shibata en Karin De Fleyt maar al te goed. Toshiyuki Shibata blies al heel wat barokmuziek nieuw leven in met zijn geïnspireerde traversospel. Karin De Fleyt van haar kant deed de grote Stockhausen met haar fluitspel ooit naar adem happen. Over adelbrieven gesproken.


De Bachs en Sciarrino weten zich dus in goede handen.
J.-M. Hotteterre (1674-1763)
— Rochers, je ne veux point que
votre écho fidèle
J. S. Bach (1685-1750)
— Partita (te bepalen)
C. P. E. Bach (1714-1788)
— Fluitsonate (te bepalen)
IN AFWISSELING MET
S. Sciarrino (1947)
— Hermes
— L’orizzonte luminoso di Aton
— Morte tamburo

Koop tickets

Meer events laden

Maandkalender