19 januari 19 jan

HAPPY NEW YEAR II

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Big Band Conservatorium o.l.v. Lode Mertens

Een opgeblazen gevoel na de kerstdagen en ook nog verkouden? Kom je dan warmen aan andermans geblaas. De bigband van het Conservatorium jaagt de kille januarilucht door zijn longen en voegt er een stevige dosis graden Celsius aan toe. Koolstofdioxide klonk nog nooit zo swingend. Een lustig requiem voor de sneeuwman dus en een koperwarm welkom aan lengende dagen. Lode Mertens leidt de zaak vinger knippend in goede banen. Docenten-solisten Pierre Vaiana, Bart Defoort en Tuur Florizoone zorgen voor vuurwerk.

Koop tickets

23 januari 23 jan

Kameleon op het klavier

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Keiko Shichijo

Manusje-van-alles, zo mag je Keiko Shichijo wel noemen. Klavecimbel, pianoforte of romantische vleugel, ze draait er haar hand niet voor om. Wat
haar repertoirekeuze betreft, legt ze een gelijkaardige veelzijdigheid aan de dag. Klavierreuzen Scarlatti en Mozart krijgen het mystieke gezelschap van de Armeense priester-componist Komitas Vardapet. Deze ‘Bartók van de Kaukasus’ liet de wereld een merkwaardig oeuvre na waarin religie,
volksliedjes en klassieke elementen de boventoon voeren. Shichijo richt haar pijlen verder op de ietwat miskende Catalaanse toondichter Mompou (de laatste klinker uitspreken als in ‘lauw’), waarmee we eens te meer in mediterraanse sferen zijn aanbeland.


D. Scarlatti (1685-1757)
— Klaviersonates (selectie)
W. A. Mozart (1756-1791)
— Pianosonate nr. 11 in A, KV 331
Komitas Vardapet (1869-1935)
— 7 Songs
— 6 Dances
— Msho Shoror
F. Mompou (1893-1987)
— Charmes

Koop tickets

4 februari 4 feb

Minuit blanc

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Anna Pardo Canedo & Sandra Lammens

In 2016 was het precies een eeuw geleden dat de symbolistische dichter Emile Verhaeren overleed. Sopraan Anna Pardo Canedo en pianiste Sandra Lammens stelden voor die verjaardag een programma samen dat ze in de MIRY op CD zetten. Franco-Belgische liederen uit de belle époque worden versneden met recentere exploten van eigen bodem. Bert De Rycke en Evert Bogaert studeerden beide aan het Gentse Conservatorium. Hun werk verschijnt naast dat van evidenties als Debussy en Satie, maar evengoed naast de minder bekende Trois poêmes d’Emile Verhaeren van Fernand Carion. De aanwezigheid van trombonist Roel Smedts maakt ons alvast niet minder nieuwsgierig.


N. Boulanger (1887-1979) &
R. Pugno (1852-1914)
— Les heures claires
J. Jongen (1873-1953)
— Les pauvres
— Aria et polonaise
C. Debussy (1862-1918)
— Les ariettes oubliées
— Beau soir
— Pagodes uit Estampes
F. Carion (1908-1960)
— Trois poèmes d’Émile
Verhaeren, op. 28
B. De Rycke (1993)
— Minuit Blanc
E. Bogaert (1983)
— Éclate en floraisons
— Chanson de fou 1
E. Satie (1866-1925)
— La diva de l’empire
— Je te veux

Koop tickets

16 februari 16 feb

AKRATA

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Daan Vandewalle & Ensemble o.l.v. Johannes Kalitzke & Piet Van Bockstal

Met een thema als de Middellandse Zee kunnen we uiteraard niet om Griekenland heen. Iedereen met een hart voor experiment en avant-garde
weet dat de bakermat van onze beschaving ook in de twintigste eeuw gebloeid heeft. Opvallend is hoe zelfs de grootste beeldenstormers zich steeds bewust blijven van hun eerbiedwaardige wortels. Iannis Xenakis’ Akrata, dat ‘puur’ betekent, is een opmerkelijk voorbeeld. Het is volstrekt wiskundig van opbouw, maar het klinkt als muziek uit een vroegere ritus. Xenakis’ minder bekende collega Nikos Skalkottas mag dan wel strikt genomen tot de Tweede Weense School worden gerekend, zijn liefde voor Griekse volksmuziek maakt van zijn Derde Pianoconcerto een relatief toegankelijk stuk. Het staat overigens onder leiding van niemand minder dan dirigentcomponist Johannes Kalitzke, eertijds aanvoerder van Musikfabrik. Het concert opent met een fris stukje muziektheater voor blaaskwintet, Opus Number Zoo van Luciano Berio.


L. Berio (1925-2003)
— Opus Number Zoo
I. Xenakis (1922-2001)
— Akrata
N. Skalkottas (1904-1949)
— Concerto nr. 3 voor piano
en tien blazers

Koop tickets

22 februari 22 feb

De piano in vuur en vlam

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Waldo Geuns

In het voorjaar van 2018 verschijnt de allereerste solo-cd van pianist, musicoloog en filosoof Waldo Geuns. De schijf bevat eigen composities en
muziek van Enrique Granados (1867-1916). Deze ‘Spaanse Chopin’ is beroemd voor zijn pianobundel Goyescas. Hij inspireerde de uiterst virtuoze
en fantasierijke delen van deze bundel op het oeuvre van de schilder Francisco Goya. In deze uitgesproken Spaanse muziek passeren meer dan
eens dansen zoals de Aragonese jota of de Andalusische flamenco of canto hondo de revue. Pure poëzie spreekt uit deze muziek, en Waldo koppelt dan ook een toelichtende publicatie aan de cd: Wie was die componist? Waar haalt hij zijn inspiratie vandaan? Hoe weerklinkt zijn geliefde Spanje door in zijn muziek? Tijdens dit recital speelt Waldo niet alleen de Goyescas, maar vertelt hij ook wat Granados met deze vurige en passionele muziek voor ogen had, en hoe de melodieën van deze bundel wereldberoemd werden dankzij de wereldhit Bésame Mucho van de Mexicaanse componiste Consuelo Velázquez.


E. Granados (1867-1916)
— Goyescas: Los Majos
enamorados
W. Geuns (1981)
— Bésame Mucho (eigen
compositie op thema’s
uit Goyescas)

Koop tickets

Meer events laden

Maandkalender