november 2017

maandag ma dinsdag di woensdag wo donderdag do vrijdag vr zaterdag za zondag zo
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

filter op organisatie (binnen november 2017)

17 november 17 nov

IBEROITALIAANSE WEEK I

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Tijdens de jaarlijkse projectweken zet de School of Arts haar normale werking op pauze en krijgen de studenten de kans zich volledig op een
project te storten. Dit jaar grasduinen de Conservatoriumstudenten in repertoire van de Iberische en Italiaanse schiereilanden. De gitaristen hebben met hun instrument natuurlijk een streepje voor en weten de zangers met hun getokkel tot een duet te verleiden (15 november 2017). Wedden dat je in geen tijd wordt gekatapulteerd naar één of ander zonovergoten oord tijdens de siësta? Met Florian Heyerick achter het cembalo en Ann Cnop als concertmeester is het op vrijdag 17 november 2017 de beurt aan het strijkorkest en een schare jonge solisten. Zij trakteren u op barok uit ‘de laars’. Lees: Vivaldi ‘con molti stromenti’, heftige retoriek, pathos en meer van dat.

Vr 17.11
Solisten en strijkorkest
o.l.v. Ann Cnop & Florian Heyerick

Koop tickets

20 november 20 nov

Foyer Soiree: Daan Vandewalle

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

36 variaties en een kleine revolte

Met The People United Will Never Be Defeated (1975) componeerde Frédéric Rzewski een magistraal pianowerk. Met behulp van het klassieke repertoire, minimalisme en jazz creëerde hij maar liefst 36 variaties op het Chileense verzetslied El pueblo unido jamás será vencido. 

Het is caleidoscopische boodschap waar je stil van wordt, al zeker als een pianist zo virtuoos als Daan Vandewalle ze bezorgt.

Koop tickets

23 november 23 nov

miry.reset

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Alexandra Cárdenas

Alexandra Cárdenas is de absolute vreemde eend in onze omvangrijke MIRY-bijt. Geboren en getogen in Bogotá, residerend in Berlijn.
Wiskundige, klassiek gitariste, componiste en pionier in live coding. ¿Qué? Live coding! Met behulp van open source klankgeneratiesoftware
ontwikkelt Cárdenas een arsenaal aan computergestuurde technieken, die evenwel in real time voor het publiek op scherm worden geprojecteerd.
Op die manier zie én hoor je bijvoorbeeld hoe een simpele sinustoon kan uitgroeien tot een complexe algoritmische compositie. Ook van de computer mag je tegenwoordig transparantie eisen. Geen slechte zaak, dunkt ons. Vaarwel dus hermetische trukendoos en welkom glasheldere
elektronicamuziek.

Koop tickets

24 november 24 nov

Steiger / The Thing

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Sinds het baanbrekende werk van Miles Davis vond de rock-'n-roll zijn ingang binnen de jazz. Het jonge Belgische trio Steiger laat de rock eerder subtiel binnensijpelen, met meeslepende resultaten.

Als zwaargewicht van de Scandinavische freejazz injecteert The Thing het met een forse dosis vuurspuwende energie.

Net nu je denkt dat de vloed van nieuwe jazzbands ophoudt, steken alweer een paar nieuwe namen de kop op. Steiger liet zich in 2016 opmerken door een fascinerende spanning tussen compositie en improvisatie.

Ze tappen uit vele vaatjes: het klassieke pianotrio-format, maar ook elektronica, minimalisme en klassieke muziek.

De Zweedse saxofonist Mats Gustafsson staat al meer dan een kwarteeuw aan de frontlinie van de freejazz en duikt op in de meest uiteenlopende contexten.

Zijn trio The Thing speelt met de attitude en het volume van een punkcollectief. En dat kan er heftig aan toegaan.

i.s.m. JazzLab Series
foto © Peter Gannushkin

Koop tickets

27 november 27 nov

OSSESSO

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Ratas del Viejo Mundo

Onder het palindroom OSSESSO exploreert Ratas del Viejo Mundo profane muziek uit het Italië van het Quattro- en Cinquecento. Centraal
staan madrigalen die ondanks de verstreken eeuwen nog steeds verbluffend klinken: extreme, obsessieve emoties vervat in een perfect uitgekiende contrapuntische architectuur. De ‘Ratten van de Oude Wereld’ wroeten nog dieper in het verleden met werk uit het Trecento, hierbij snuffelend aan de sporen van nog oudere, orale tradities. Sommige thema’s blijven nu eenmaal relevant. Verliefdheid, jaloezie, verdriet en dood worden versmolten tot een caleidoscopisch maar universeel geheel.


Met werk vanArcadelt, Canova
da Milano, Coste, Dalza, Gastoldi,
Gesualdo, de Monte, Mudarra,
de Wert, Tromboncino, Verdelot,
Waelrant, Willaert e.a.

Koop tickets

28 november 28 nov

Sacrificium

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Lore Binon & Imago Mundi

Ligt het aan de eeuwenlange onderdrukking dat vrouwelijke componisten vandaag nog steeds dun bezaaid zijn? Of “is er geen vrouwelijke Mozart
omdat er ook geen vrouwelijke Jack the Ripper is,” zoals professor Paglia stelt? Heel wat vrouwen bewezen met hun muziek in ieder geval dat zij zich met de beste mannelijke tijdgenoten konden meten. Hoog tijd om enkele leading ladies uit de barok naast elkaar te plaatsen, zo dachten Lore Binon en luitiste Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, de eerste vrouwelijke operacomponiste, had haar afkomst en opleiding mee. Als zangeres, lerares en componiste in dienst van de Medici schreef ze een aantal hoogst virtuoze en expressieve werken. Monteverdi was een grote bewonderaar. Haar tijdgenote Barbara Strozzi had minder geluk. Ondanks enige waardering voor haar uitgebreide oeuvre had ze al te vaak af te rekenen met vooroordelen en jaloezie. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani of Isabella Leonarda traden dan weer in het klooster. Was het de enige uitweg om te kunnen componeren, of was het precies het huwelijk met God dat hen inspireerde tot hemelse muziek? Hoe dan ook, het leverde verfijnde barokmuziek op met een onweerstaanbare female touch.

Lore Binon
sopraan
Masako Art
barokharp
Sofie Vanden Eynde
theorbe & barokgitaar
Masako Art geeft masterclasses barokharp in het Conservatorium op 27.11.
Gratis toegankelijk voor het publiek. Meer info op www.miryconcertzaal.be

Koop tickets

30 november 30 nov

Bert Gabriëls

20u00 - Livecomedy.be - NTGent Arca

Gelukzoeker

Bert Gabriëls maakte naam met programma's als Zonde van de Zendtijd en Advocaat van de Duivel, maar ook met
de docureeks Terug naar Eigen land. Met al die ervaringen op zak gaat hij weer het podium op voor het pure comedywerk.
In z'n nieuwe show gaat Bert op zoek naar geluk. In een zotte wereld, in rare mensen, in dikke boeken en in de krant, overal zit wel wat geluk. Bert hakt het eruit met stevige grappen, scherpe observaties en veel harde meppen humor. En geeft een 100% garantie op geluk, al vanaf de aankoop van een kaartje. Want een heel groot deel van geluk, zit in gelul.

“Gabriëls is een van de meest veelzijdige Vlaamse komieken.” - De Morgen

Tekst & Spel: Bert Gabriëls
Productie: Gaya Scienza
Foto: Johannes Vande Voorde

Koop tickets

Yevgueni

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Yevgueni heeft een nieuwe plaat. Tijd is alles werd hun meest persoonlijke en actuele album tot dusver.

Met een dijk van een livereputatie keert de band naar het podium terug. Verwacht zowel nieuwe popsongs als klassiekers en vergeten parels.

Tijd is altijd en overal, maar steeds vaker kom je er te kort. En op elk moment staat er wel een groot avontuur te wachten waarvoor de tijd is aangebroken.

Zoals vader worden, of de wereld verbeteren of iemand de tijd geven om op te groeien. Yevgueni verrast met een veelheid aan thema’s; grote vragen, dilemma’s en grote emoties.

In oktober 2017 komt Tijd is alles uit. Dit concert maakt deel uit van een releasetour langs intieme clubs.

foto © Sven Dullaert

Koop tickets

KASKlezing: Gesprek met Anne Teresa De Keersmaeker

20u30 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Anne Teresa De Keersmaeker gaat in gesprek met Frederik Le Roy, docent aan het KASK en gastprofessor aan de UGent.

Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première.
In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek.
Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte.
In 1995 stichtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios), in samenwerking met De Munt/La Monnaie.
De Keersmaeker speelde met Rosas in grootste theaters wereldwijd, naast haar optredens verschenen er verschillende films, boeken en educatieve projecten die haar praktijk verder omkaderen.
In 2015 'exposeerde' De Keersmaeker drie weken in het WIELS, een choreografisch- perforatie project dat later in een verkorte versie onder andere in Tate en Moma herhaald zou worden.

Koop tickets

Maandkalender