februari 2019

maandag ma dinsdag di woensdag wo donderdag do vrijdag vr zaterdag za zondag zo
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

filter op organisatie (binnen februari 2019)

1 februari 1 feb

Lucia Cadotsch / Bert Dockx: ‘Ottla’

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

De Zwitserse Lucia Cadotsch benadert The Great American Songbook zonder oogkleppen. Met twee partners in crime uit de impro scene geeft ze bekende songs een bezwerend randje. Gitarist Bert Dockx ken je van Dans Dans en Flying Horseman. Voor JazzLab keert hij terug naar zijn jazzroots.

Cadotsch zingt met een klassieke helderheid en een appetijt voor bekende nummers als Moon River, Don’t Explain en Strange Fruit. Daar voegt ze twee freejazzers op sax en contrabas aan toe. Traditie, remix en  avontuurlijke jazz in een hecht verbond. Downbeat en The Guardian zijn mee, nu jij nog.

Bert Dockx groeide het voorbije decennium uit tot een van de meest gerespecteerde muzikanten van het land. Met de bezetting van Ottla zet hij in op spontaniteit, intensiteit en spelplezier. Ze spelen zowel eigen werk als composities van grootmeesters als Monk, Ellington en Sun Ra.

a JazzLab tour

JazzLab 2.5 brengt een doorsnede van een kwarteeuw Belgische jazz, met een blik op de toekomst.  Vier toonaangevende  muzikanten krijgen vrij spel om een gloednieuw project te lanceren.

Koop tickets

2 februari 2 feb

Camané

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

De fado wentelt zich graag in saudade, een soort intense melancholie. Ook Camané kent deze weemoed. Met zijn zijdezachte baritonstem legt hij al meer dan twintig jaar zijn ziel integer bloot, met een ongekende populariteit tot gevolg.

Camané kreeg de smaak voor fado te pakken door te luisteren naar de platencollectie van zijn ouders. Als tiener begon hij te zingen en werd zo de ster van zijn generatie. Sinds 1994 verkocht hij zes miljoen albums in Portugal.

Het fadorecept bestaat uit meer dan de stem alleen. Camané laat zich omringen door virtuoze muzikanten die uiting geven aan het diepste sentiment van de muziek.

Koop tickets

14 februari 14 feb

EnAccord Strijkkwartet, Dana Zemtsov (altviool) & Gideon den Herder (cello)

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

De vier vrouwen van het Amsterdamse EnAccord Strijkkwartet zijn gevormd door onder meer het legendarische Alban Berg Quartett. 

Inmiddels spelen ze al meer dan 20 jaar samen. Ze brengen Haydn en een vurige Turina. Voor het wondermooie Souvenir de Florence van Tsjaikovski breiden ze uit tot een sextet.

De Spaanse componist Joaquín Turina studeerde van 1905 tot 1914 in Parijs, gestuwd door prikkelende ontmoetingen in het vooruitstrevende kunstenaarsmilieu. Het was de componist Isaac Albéniz die hem aanmoedigde ook de Andalusische muziekcultuur als inspiratiebron te gebruiken.

In het kwartet La oración del torero of Het gebed van de stierenvechter vermengt Turina de Spaanse folklore met het impressionisme van Debussy. Het werk is zo geliefd dat het voor verschillende bezettingen werd bewerkt.

Foto © Floris Leeuwenberg

Koop tickets

15 februari 15 feb

Ictus & Amir ElSaffar (trompet): ‘Interstices’

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Het Brusselse Ictus blijft herbronnen door samenwerkingen met boeiende figuren buiten de hedendaagse klassieke muziek. 

Een intense repetitieperiode met de New Yorkse jazztrompettist Amir ElSaffar leidde tot een nieuwe compositie voor negen muzikanten.

In 2017 resideerde Ictus met ElSaffar in de abdij van Royaumont. Ze kregen een inwijding in de melodische finesses van de maqam, het systeem van toonladders uit de traditionele Arabische cultuur.

ElShaffar werd in Chicago geboren als zoon van een Iraakse vader en Amerikaanse moeder. Na zijn opleiding klassieke trompet en jazz trok hij naar Bagdad om er les te volgen bij traditionele Iraakse muzikanten. Nu integreert hij de microtonen en toonladders in zijn eigen composities. 

Foto © Ed Berger

Koop tickets

16 februari 16 feb

Rafael Campallo

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Rafael Campallo danst flamenco met beide voeten in de traditie, maar voegt evengoed innovatie toe. Met buitengewone energie en emotionaliteit gooit hij zijn hele lichaam in de strijd. Een gevarieerde performance van een gracieuze danser op het toppunt van zijn kunnen.

Campallo groeide op met flamenco en onderlegde zich doorheen de jaren bij meesters als Mario Maya, Manolete, Manolo Marín en José Galván. Vanuit de flamencohuizen en tavernes van Sevilla werkte hij zich op.

Vanaf zijn zestiende was hij werkzaam als soloartiest en op zijn achttiende werd hij opgepikt door de internationaal gelauwerde Compañia Andaluza de Danza. Inmiddels toert hij met zijn eigen compagnie Jovenes Flamencos, van Tel Aviv tot in New York.

Koop tickets

20 februari 20 feb

Het Collectief & Katrien Baerts (sopraan)

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Voor de uitvoering van moderne kamermuziek behoort Het Collectief tot de beste ensembles van het land. 

Het aangrijpende Quatuor pour la fin du temps uit 1940 is een van hun lijfstukken. Samen met dit meesterwerk van Messiaen spelen ze de kleurrijke Chansons madécasses van Ravel.

Oorspronkelijk was Chansons Madécasses een dichtbundel uit 1787. In opdracht van de Amerikaanse mecenas Elisabeth Sprague Coolidge componeerde Ravel in 1925 de gelijknamige liedcyclus voor stem, piano, cello en fluit. Inmiddels is het een van de meest gewaardeerde cycli in het genre, door de directe verklanking van de erotiek en de aanklacht tegen het kolonialisme.

Dat het Lied ook vandaag nog springlevend is hoor je in Serres impies (2017). Deze hedendaagse liedcyclus componeerde Rob Zuidam met de Belgische sopraan Katrien Baerts in gedachten.

Foto © Evy Ottermans

Koop tickets

27 februari 27 feb

Boris Giltburg (piano)

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Het gaat goed met de carrière van Boris Giltburg. Sinds zijn zege op de Koningin Elisabethwedstrijd in 2013 speelt hij wereldwijd met vooraanstaande orkesten en dirigenten. 

Op dit recital brengt de Israëli enkele hoogtepunten uit de pianoliteratuur. Met als uitsmijter het 3de strijkkwartet van Sjostakovitsj, in zijn eigen arrangement voor piano.

Sjostakovitsj schreef zijn 3de strijkkwartet in 1946. Hij zou berichten tegen Stalin in de muziek hebben verstopt, zoals het dubbelzinnige, ietwat open einde.

De prijzenwinnende Giltburg houdt een blog bij over de hedendaagse concertpraktijk en laat van zich horen in boeiende opiniestukken. Maar bovenal maakte hij voortreffelijke opnames, met muziek van Schumann, Rachmaninov en Beethoven.

Foto © Sasha Gusov

Koop tickets

Maandkalender