maart 2018

maandag ma dinsdag di woensdag wo donderdag do vrijdag vr zaterdag za zondag zo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

filter op organisatie (binnen maart 2018)

3 maart 3 mrt

Brussels Jazz Orchestra & Tutu Puoane (zang): ‘We have a dream’

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Bijna vijftig jaar geleden werd Martin Luther King omgebracht. Het Brussels Jazz Orchestra herdenkt die vreselijke gebeurtenis samen met zangeres Tutu Puoane.
Samen bewerken ze protestsongs uit de pop, rock, soul en jazz.

Jazz en burgerrechten zijn onlosmakelijk verbonden. Billie Holiday, Max Roach, Charles Mingus, John Coltrane en Charlie Haden zijn slechts enkele artiesten die ooit de kans grepen om wantoestanden aan te kaarten.

BJO-leider Frank Vaganée en Tutu Puoane gingen op zoek naar meer sterke stemmen. Ze kwamen terecht bij protestsongs van o.m. Nina Simone, Stevie Wonder, Marvin Gaye en Donny Hathaway.

Geniet van de muzikale weelde van een van de meest gelauwerde bigbands ter wereld en hun frequente metgezel, goed voor een memorabele avond met een boodschap.

foto © Rudy Carlier

Koop tickets

4 maart 4 mrt

Venezia!

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Muziekkapel Koningin Elisabeth

Hoewel Venetië in politiek en economisch opzicht in de zeventiende en achttiende eeuw al aan zijn zwanenzang toe was, bloeide de Serenissima op artistiek vlak als nooit te voren. Claudio Monteverdi en Antonio Vivaldi stonden er aan de wieg van een muzikale traditie waarvan de invloed amper overschat kan worden. Wie zich zoals de dames en heer van de Muziekkapel Koningin Elisabeth op deze periode stort, heeft slechts af te rekenen met l’embarras du choix. Vier zangeressen en een klavecinist volstaan voor een voormiddag vol religieuze en profane muziek van Vivaldi, Porpora, Hasse, Broschi en Strozzi.

Koop tickets

8 maart 8 mrt

EL CANT DELS OCELLS

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Koor Conservatorium Gent o.l.v. Johan Duijck

Het Catalaanse volkslied El cant dels ocells (‘Het gezang van de vogels’) werd over de hele wereld bekend toen Pau Casals, peetvader van de cellisten, het op zijn concerten als toegift begon te spelen. Johan Duijck, huiskoordirigent van het Conservatorium, pendelt al jaren heen en weer tussen Gent en Barcelona, waar hij koordirectie doceert aan de Escola Superior de Música de Catalunya. Als groot bewonderaar en kenner van de Catalaanse cultuur stelde hij een aantrekkelijk concertprogramma samen waarin grootvaders, vaders, zonen en kleinkinderen hand in hand staan: Casals, Montsalvatge, Oltra, Vila, Gasull en enkele van de huidige ESMUC-studenten, die naar aanleiding van dit concert een compositieopdracht kregen. Kern van het concert wordt A Ceremony of Canticles, op teksten van de middeleeuwse mysticus Ramon Lull (1232-1316). Deze intrigerende compositie voor meisjeskoor en harp werd geschreven door een Catalaan van allochtone afkomst – het gezang van een vreemde vogel.

Koop tickets

13 maart 13 mrt

Gounod gothique

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Vlaams Radio Koor o.l.v. Hervé Niquet

Charles Gounod blaast in 2018 tweehonderd kaarsjes uit. We kennen de man allemaal van het overbekende Ave Maria (naar Bach), en misschien
doet de duivelse opera Faust ook wel nog een belletje rinkelen. Minder bekend is Gounods bewondering voor de muziek uit de renaissance.
Tijdens de vier jaren waarin hij als Prix de Rome-winnaar in de Académie de Rome resideerde, gaf Gounod zich over aan de studie van de zestiendeeeuwse koormuziek, en in het bijzonder aan de werkcatalogus van Giovanni Pierluigi da Palestrina. Gounods a capella Messe vocale, waarvan de enige bestaande kopie recent is teruggevonden, klinkt als een ode aan zijn zestiende-eeuwse voorganger. Het Vlaams Radio Koor en Hervé Niquet brengen hulde aan deze componist met de hercreatie van een mis die wellicht sinds het einde van de negentiende eeuw niet meer is uitgevoerd. Ter vergelijking zingen ze een motet van Gounods model, Palestrina, en laten ze Gounods visie horen op de Zeven Laatste Woorden.


C. Gounod (1818-1893)
— Messe vocale
— Les sept paroles du Christ sur la
croix
G. P. da Palestrina (ca. 1525-1594)
— Paucitas dierum meorum.
Manus tuæ Domine

Koop tickets

14 maart 14 mrt

Vrienden onder elkaar

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Hendrickje Van Kerckhove & The Party

Rond 1860 trekt een groep musici door de Engelse provincies. Het ensemble, dat zich ‘The Party’ noemt, herbergt klinkende namen als sopraan Helen Sherrington, harmoniumspeler Jacques-Nicolaas Lemmens, violist Henri Vieuxtemps en contrabassist Giovanni Bottesini. Vandaag brengen
Hendrickje Van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire dat illustere kwartet terug tot leven. Met frisse arrangementen van muzikaal
vuurwerk uit Italië en Frankrijk toveren ze de MIRY om tot een spetterend feest.

Koop tickets

15 maart 15 mrt

Natacha Kudritskaya

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

De Rameau-opname van pianiste Natacha Kudritskaya is er een om altijd binnen handbereik te hebben. De Oekraïense Parisienne verblufte met haar gecontroleerde en tegelijk expressieve vertolking van Franse barokmuziek op een hedendaagse piano.

Voor haar concert in Gent vult ze Rameau aan met recente composities voor klavecimbel.

‘Heiligschennis’, riep Alain Planès toen Kudritskaya als 19-jarige Rameau op een moderne piano speelde. Wat voor haar leraar enkel denkbaar was op klavecimbel, leidde in 2012 voor haar tot een doorbraak. In de Handelsbeurs trekt ze de lijn door met composities voor klavecimbel van Ligeti en Jean Françaix.


Vanuit Parijs volgt Kudritskaya de politieke situatie in thuisland Oekraïne op de voet. Ze geeft er wel concerten, maar als kunstenaar kun je er niet floreren. Tussen de vele Franse pianisten verwierf ze met intelligente programma’s haar eigen plek.

Koop tickets

16 maart 16 mrt

Naamloze gebeurtenis

20u00 - TGdeLINK - NTGent Arca

In dit pijnlijk-grappige en absurd sprookje over een driehoeksrelatie, discodansen, koe-knuffelen en een harpoen, gaat auteur Mathias Sercu (Marsman) andermaal op zoek naar de tragiek van ons potsierlijke zijn, naar de humor van ons al te ernstig bestaan. 

Naamloze Gebeurtenis vertelt het ogenschijnlijk van de pot gerukte verhaal van Beer (Jef Hoogmartens), Prinses (Debbie Crommelinck) en Travolta (Bert Verbeke) die zes jaar na een mislukte moordpoging weer op elkaar aangewezen zijn en het vooral niet over vroeger willen hebben. Dat heeft nog nooit iemand vooruit geholpen. We leven tenslotte nu en niet toen. 

Spel: Debbie Crommelinck, Bert Verbeke, Jef Hoogmartens 
Regie en tekst: Mathias Sercu 
Kostuumadvies: Marta Stoffels 
Decor: Lucien De Waele 
Vormgeving: Karel Verhoeven 
Met dank aan NTGent, Steve Piens, Marnix Van Hamme, Dirk De Corte, Dirk Crommelinck, Frans Hendrickx, Stad Gent, Theater De Waanzin vzw, CforU vzw

Koop tickets

Three Men in a Boat / Mopo

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Three Men in a Boat verenigt drie kleppers van de Belgische muziek. Accordeonist Philippe Thuriot, bassist Kristof Roseeuw en drummer Lionel Beuvens duiken in hun bontgekleurde repertoire.

Het Finse trio Mopo van de opvallende saxofoniste Linda Fredriksson speelt al even kleurrijk; krachtige jazz, een exotische inslag en wat absurde humor.

Thuriot en Roseeuw komen elkaar al jaren tegen. Ze concerteerden met saxofonist Ellery Eskelin, reisden samen door Senegal en speelden in het radioKUKAorkest, dat Roseeuw op vraag van Klara samenstelde.
Samen met drummer Lionel Beuvens brengen ze nieuw en oud werk.


Mopo is na acht jaar en drie albums geen onbekende meer in het Europese jazzcircuit. Met hun eclectische sound, volgens hen beïnvloed door ‘jazz, 70s punk and the Finnish nature’, maken ze steevast indruk.

Fredriksson herinnert aan het stuntwerk van Roland Kirk, terwijl de ritmesectie tekent voor een woelige ondergrond.
i.s.m. JazzLab Series

foto © Thomas Geuens

Koop tickets

20 maart 20 mrt

An evening with Damien Jurado: ‘An Acoustic Journey Through Maraqopa’

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Na zeventien jaar van songsmederij voegt Damien Jurado alweer een straf album aan zijn collectie toe. Met Visions of Us On The Land bouwt hij verder op vorige platen Maraqopa (2012) en Brothers and Sisters of the Eternal Son (2014). 
De verhalen verweven zich tot een trilogie, die hij solo tot leven wekt in de majestueuze Gentse Sint-Jacobskerk.
Visions of Us On The Land completes the tale of an individual who has had to disappear from society in order to discover some universal truths.

Jurado begon zijn carrière met lo-fi folkopnames en werd meteen opgepikt door Sub Pop Records, waar hij zijn eerste platen uitbracht.

Zijn alomgeprezen tweede album Rehearsals for Departure (1999) betekende zijn eerste doorbraak. Later verhuisde hij naar het label Secretely Canadian, waar hij o.a. de langspelers Saint Bartlett (2010) en Maraqopa (2012) uitbracht. Albums met een voller geluid met vette knipogen richting zowel de popmuziek als de psychedelische muziek uit de sixties.

Mocht u de Amerikaan wat beter willen leren kennen, koop dan willekeurig één van zijn cd’s. Want Damien Jurado is één van de weinige artiesten die ons nog nooit heeft teleurgesteld. Focus Knack

Koop tickets

An evening with Damien Jurado: ‘An Acoustic Journey Through Maraqopa’

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Na zeventien jaar van songsmederij voegt Damien Jurado alweer een straf album aan zijn collectie toe. Met Visions of Us On The Land bouwt hij verder op vorige platen Maraqopa (2012) en Brothers and Sisters of the Eternal Son (2014). 
De verhalen verweven zich tot een trilogie, die hij solo tot leven wekt in de majestueuze Gentse Sint-Jacobskerk.
Visions of Us On The Land completes the tale of an individual who has had to disappear from society in order to discover some universal truths.

Jurado begon zijn carrière met lo-fi folkopnames en werd meteen opgepikt door Sub Pop Records, waar hij zijn eerste platen uitbracht.

Zijn alomgeprezen tweede album Rehearsals for Departure (1999) betekende zijn eerste doorbraak. Later verhuisde hij naar het label Secretely Canadian, waar hij o.a. de langspelers Saint Bartlett (2010) en Maraqopa (2012) uitbracht. Albums met een voller geluid met vette knipogen richting zowel de popmuziek als de psychedelische muziek uit de sixties.

Mocht u de Amerikaan wat beter willen leren kennen, koop dan willekeurig één van zijn cd’s. Want Damien Jurado is één van de weinige artiesten die ons nog nooit heeft teleurgesteld. Focus Knack

Koop tickets

22 maart 22 mrt

IBERO-ITALIAANSE WEEK III

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Alle goede dingen bestaan uit drie. Na de twee Ibero-Italiaanse Weken van eerder dit seizoen duiken de Conservatoriumstudenten
nog één keer voor u in de muzikale mijnen van Zuid-Europa. Dirk Brossé en Geert Soenen graven op 22 maart met het harmonieorkest goud uit arrangementen van operagod Gioacchino Rossini. Daags nadien (16 november 2017) neemt het harmonieorkest je mee naar het Certamen Internacional de Bandas de Música van Valencia. Sedert 1886 strijden harmonieorkesten er om de muzikale eer. Ook dirigent Geert Soenen trok als jongeman naar het Certamen. Hij leerde er verrassende HaFaBra-werken kennen zoals de opzwepende Suite sinfonia van Manuel Berná García en José Suner Oriola’s El jardin de las Hesperides (‘De tuin der Hesperiden’). Als opener koos Geert Soenen voor een bloedmooi anachronisme uit 1966: het Adagio voor blaasorkest van Joaquín Rodrigo. Eindigen doet hij met Respighi’s I pini di Roma (‘De pijnbomen van Rome’) in het historische arrangement van Antonio D’Elio. Daags nadien raffineren ze met het symfonieorkest het repertoire van Cinecittà. La dolce vita en The Godfather, het zijn maar enkele kaskrakers die in deze legendarische Romeinse filmstudio werden gedraaid. Ook voor solistisch studentengeweld en compositorische creativiteit is er plaats. Niet alleen de orkestmuzikanten zijn druk bezig, ook de andere studenten zijn volop in de weer met allerhande projecten. De zangers repeteren intensief aan de opera en zetten de puntjes op de i voor dit grote jaarlijkse project. Wie zich verveelt, waagt zich aan de herontdekking van de Milanese Studio di fonologia musicale RAI. Tijdens de jaren 1950 en 1960 was dit één van dé creatieve broedplekken van de elektroakoestica, waar pioniers als Luciano Berio (Momenti), Bruno Maderna (Le rire) en Luigi Nono (Ricorda cosa ti hanno fatto in Auschwitz) met geluidsbanden, oscillatoren en andere tuigen experimenteerden. Dat noopt tot een deeplistening sessie.

Koop tickets

Kronthaler

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Mezzosopraan Theresa Kronthaler heeft een wondermooie stem. Ze laat onsterfelijke liederen van Purcell, Monteverdi en Händel als popsongs klinken met een ongebruikelijke bezetting en de inventieve jazzmuzikant Kalle Kalima op gitaar.

Koop tickets

23 maart 23 mrt

IBERO-ITALIAANSE WEEK III

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Alle goede dingen bestaan uit drie. Na de twee Ibero-Italiaanse Weken van eerder dit seizoen duiken de Conservatoriumstudenten
nog één keer voor u in de muzikale mijnen van Zuid-Europa. Dirk Brossé en Geert Soenen graven op 22 maart met het harmonieorkest goud uit arrangementen van operagod Gioacchino Rossini. Daags nadien (16 november 2017) neemt het harmonieorkest je mee naar het Certamen Internacional de Bandas de Música van Valencia. Sedert 1886 strijden harmonieorkesten er om de muzikale eer. Ook dirigent Geert Soenen trok als jongeman naar het Certamen. Hij leerde er verrassende HaFaBra-werken kennen zoals de opzwepende Suite sinfonia van Manuel Berná García en José Suner Oriola’s El jardin de las Hesperides (‘De tuin der Hesperiden’). Als opener koos Geert Soenen voor een bloedmooi
anachronisme uit 1966: het Adagio voor blaasorkest van Joaquín Rodrigo. Eindigen doet hij met Respighi’s I pini di Roma (‘De pijnbomen van Rome’) in het historische arrangement van Antonio D’Elio. Daags nadien raffineren ze met het symfonieorkest het repertoire van Cinecittà. La dolce vita en The Godfather, het zijn maar enkele kaskrakers die in deze legendarische Romeinse filmstudio werden gedraaid. Ook voor solistisch studentengeweld en compositorische creativiteit is er plaats. Niet alleen de orkestmuzikanten zijn druk bezig, ook de andere studenten
zijn volop in de weer met allerhande projecten. De zangers repeteren intensief aan de opera en zetten de puntjes op de i voor dit grote jaarlijkse project. Wie zich verveelt, waagt zich aan de herontdekking van de Milanese Studio di fonologia musicale RAI. Tijdens de jaren 1950 en 1960 was dit één van dé creatieve broedplekken van de elektroakoestica, waar pioniers als Luciano Berio (Momenti), Bruno Maderna (Le rire) en Luigi Nono (Ricorda cosa ti hanno fatto in Auschwitz) met geluidsbanden, oscillatoren en andere tuigen experimenteerden. Dat noopt tot een deeplistening sessie.

Koop tickets

Myra Melford’s Snowy Egret

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

De Amerikaanse pianiste Myra Melford leidde de voorbije jaren enkele prachtige bands op de wip tussen kamermuziek en jazz. Voor haar recentste project Snowy Egret doet ze een beroep op enkele creatieve zwaargewichten.

Inspiratie vond ze bij de Uruguayaanse auteur Eduardo Galeano. Het resultaat klinkt open, contemplatief en verkennend.

In de oorspronkelijke multimedia-performance Language Of Dreams werd Melfords kwintet vergezeld van een Butoh-danser, video-artiest en zangeres. Snel werd duidelijk dat de muziek ook op zich kon staan.

Vanuit de Zuid-Amerikaanse inspiratie belanden ze zoveel verder dan de klassieke latin jazz.

De muzikanten zijn dan ook gepokt en gemazeld. Kornettist Ron Miles speelde met Bill Frisell en Jason Moran. Liberty Ellman en Stomu Takeishi zijn bekend van bij Henry Threadgill. Tyshawn Sorey is een van de meest eigenzinnige drummers van zijn generatie.

foto © Bryan Murray

Koop tickets

24 maart 24 mrt

Roel Dieltiens & Wibert Aerts

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Door het uitbreken van WO I moesten Kodály en Bartók tijdelijk stoppen met het verzamelen van volksmuziek. Na een van hun laatste uitstapjes naar het Hongaarse platteland schreef Kodály zijn magistrale duo voor viool en cello.

Roel Dieltiens en Wibert Aerts brengen naast dit expressieve werk solo en duo repertoire van Hongaarse en Tsjechische tijdgenoten.

Ligeti schreef zijn vroege composities nog in Bartókiaanse stijl. In het communistische Hongarije viel dat niet in goede aarde: de publicatie van zijn solosonate voor cello uit 1953 werd verboden.

In 1956 vluchtte hij naar Oostenrijk. Pas 20 jaar later werd deze sonate voor het eerst uitgevoerd.


Ook zijn leraar Veress week uit, naar Zwitserland. Hun Tsjechische collega Martinů werd Amerikaans staatsburger.

Geen van deze componisten keerde na de Koude Oorlog nog terug, maar het muzikale erfgoed van hun thuisfront is hen altijd blijven voeden.

Koop tickets

28 maart 28 mrt

HUT 3+

15u00 - 4hoog - Minardschouwburg

Een diep in het bos avontuur voor iedereen vanaf 3 jaar


Kleine Zus neemt je mee naar grote broer.
Grote Broer kan alles.
Wonen in een hut.
Praten met konijnen.
Vogels doen fluiten.

Kleine Zus is er graag.
Samen appels rapen.
Wortels schrapen en in één pyjama slapen.
 

Langs een imaginair bospad neemt Kleine Zus (Lotte Diependaele) je mee het woud in. Een wondermooi decor herbergt de hut waar Grote Broer (Nikolas Lestaeghe) woont.

VERHAAL

Kleine Zus verheugt zich op de verjaardag van haar oma. Ze heeft de kaart al klaar: “Lieve oma, je bent nu bejaard. Daarom geven we je uiteraard... een appel-worteltaart!”. Kleine Zus heeft alleen een klein probleem: ze mist de twee belangrijkste ingrediënten voor de taart. Wat nu? Grote Broer kan haar vast helpen. Hij kan namelijk alles, zoals praten met konijnen en vogels laten fluiten. Op naar de hut waar Grote Broer woont!

In een kleurrijk decor met goudbruine bladeren en getimmerde vogelhuisjes staat iets waar elk kind vast een dagje in wil spelen: een prachtige boomhut. In en rond de hut beleven Grote Broer en Kleine Zus een vrolijk avontuur, waarin ze samen appels rapen, wortels schrapen en in één pyama slapen. Een scène-op-scène voorstelling vol grappige vondsten en leuke liedjes. Daarin herkent het publiek klassieke composities en filmsoundtracks. 

 

CREDITS

Concept en regie: Nikolas Lestaeghe en Frans Van der Aa
Spel: Nikolas Lestaeghe en Lotte Diependaele
Decor: Nikolas Lestaeghe, Sarah Geirnaert en Lucas Verbrugge

Koop tickets

31 maart 31 mrt

KRIEP 8+

19u00 - 4hoog - NTGent Arca

Wat als een thriller ontleed wordt?
Volledig binnenstebuiten gedraaid?
Stelt het je gerust of word je dan banger?

Wat als je denkt: "ik heb het helemaal door" en je blijkt het mis te hebben? Wat als je het in je broek doet en je weet dat dat nergens goed voor is?

Wat als je zeker weet dat het "maar toneel" is en het toch vergeet ...
Dan heb je .... de naakte thriller!

4Hoog maakt een naakte thriller waarin twee actrices en een acteur 20 rollen op zich nemen. Waar was wie, wanneer en waarom? Vreemde geluiden, akelige plaatsen, nare figuren.


Kriep, gevaarlijk grappig op het puntje van je stoel!

 

CREDITS

Concept: Stan Vangheluwe, Tineke Caels, Jits Van Belle en Frans Van der Aa
Regie: Frans Van der Aa
Spel: Tineke Caels en Jits Van Belle 
Spel, muziek en bruitage: Stan Vangheluwe
Decor: Rupert Defossez en Bram Geldhof  
Kostuums: Elles De Koe en Kathleen Moers
Productieleiding: Celine Vanhoutte

 

ALLERLAATSTE VOORSTELLING.

Koop tickets

Maandkalender