december 2017

maandag ma dinsdag di woensdag wo donderdag do vrijdag vr zaterdag za zondag zo
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

filter op organisatie (binnen december 2017)

1 december 1 dec

Armida Quartett & Jörg Widmann

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Het Armida Quartett had een droom: samen met Jörg Widmann het klarinetkwintet van Carl Maria von Weber spelen. Deze bleek wederzijds.

Dit kwintet voor strijkers en klarinet uit 1815 leeft in de schaduw van beroemde tegenhangers van Brahms en Mozart, maar is absoluut het ontdekken waard.

Als Jörg Widmann een lievelingscomponist moet kiezen, dan is het Mozart. Intussen is deze Duitse muzikant en componist zelf goed op weg om uit te groeien tot het wonderkind van zijn generatie.

Met duivelse dissonanten gaat hij in zijn Jachtkwartet verder dan het louter verklanken van jachtmotieven. Op het einde jagen de drie anderen de cellist achterna met de dood tot gevolg.

Minder bloederig maar even briljant is Von Webers klarinetkwintet. Dankzij de virtuoze solopartij kan Widmann zich hier laten gelden als excellent klarinettist. Zijn bedje wordt gespreid door het jonge Duitse Armida Quartet, dat zich op de kaart zet met gedurfde programma’s.

Koop tickets

3 december 3 dec

Barok vis-à-vis Sciarrino

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Toshiyuki Shibata & Karin De Fleyt

Er gapen bijna twee eeuwen tussen de dood van Johann Sebastian Bach en de geboorte van Salvatore Sciarrino, maar wanneer beide grootmeesters op één affiche prijken is een goede verstandhouding gegarandeerd. In Sciarrino’s solo’s voor fluit is de barokke gestiek immers nooit veraf. Dat weten Toshiyuki Shibata en Karin De Fleyt maar al te goed. Toshiyuki Shibata blies al heel wat barokmuziek nieuw leven in met zijn geïnspireerde traversospel. Karin De Fleyt van haar kant deed de grote Stockhausen met haar fluitspel ooit naar adem happen. Over adelbrieven gesproken.


De Bachs en Sciarrino weten zich dus in goede handen.
J.-M. Hotteterre (1674-1763)
— Rochers, je ne veux point que
votre écho fidèle
J. S. Bach (1685-1750)
— Partita (te bepalen)
C. P. E. Bach (1714-1788)
— Fluitsonate (te bepalen)
IN AFWISSELING MET
S. Sciarrino (1947)
— Hermes
— L’orizzonte luminoso di Aton
— Morte tamburo

Koop tickets

6 december 6 dec

Marc-André Hamelin

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Het liefst laat de Canadees Marc-André Hamelin zich leiden door de onbetreden paden van de pianoliteratuur. Hij gaat op zoek naar minder bekende composities uit de late 19de- en vroege 20ste eeuw, bij voorkeur de meest uitdagende. Zo introduceert hij de Russische componist Feinberg.

Dankzij Hamelin kwam muziek van de Russen Godowsky, Kapustin en Ornstein in de platenzaak terecht. In Gent plaatst hij stevig werk van Beethoven en Schumann naast pianosonates van Feinberg.

Samuel Feinberg verwierf vooral bekendheid als de allereerste uitvoerder in de Sovjet-Unie van Bachs Wohltemperiertes Klavier. Deze Jood kreeg tijdens Stalins regime een reisverbod opgelegd, waardoor zijn muziek buiten de grenzen onbekend bleef.

Deze ‘muzikale erfgenaam van Skrjabin’ componeerde twaalf pianosonates, drie pianoconcerto’s en een dikke bundel Russische liederen, maar veel composities gingen verloren.

Koop tickets

7 december 7 dec

Potter, Taborn & Harland

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Bij aanstormend jazztalent vraag je eerst bij wie ze al speelden. Sommige broodheren zijn immers meer dan een welluidende referentie, ze zijn een leerschool.

Chris Potter, Craig Taborn en Eric Harland verhuisden al even naar die kant van het veld. Het zijn meesters van het genre, stuk voor stuk deel van de Premier League van de moderne jazz.

De lijst met muzikanten waarmee zij speelden is behoorlijk imposant: van Charles Lloyd, Dave Holland, Roscoe Mitchell en Dave Douglas tot Paul Motian, Jason Moran en Jim Hall. Uiteindelijk belandden ze samen in 2013 op Potters gelauwerde album The Sirens.

Potter is een autoriteit op de tenorsax, naast Joe Lovano zowat de meest gezaghebbende van zijn generatie. Taborn is een uitzonderlijk begaafde, misschien wel visionaire artiest die stap voor stap zijn speelzone verbreedt.

Aangevuld door de haast telepathisch musicerende Harland, beschikken ze over een eindeloos potentieel om te ontginnen.

Koop tickets

8 december 8 dec

ID.eu

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

The Third Guy

Gitarist Primož Sukič en percussionist Ruben Orio kennen we nog van hun master na masteropleiding hedendaagse muziek en hun avant-gardistische exploten met GAME. Dat ze samen als duo verder zouden gaan, stond in de sterren geschreven. Zij het dat hun fictieve derde man, the Third Guy, nooit ver weg is. In dit concert staan Sukič en Orio stil bij hun culturele identiteit. Sloveens en Spaans van geboorte zijn beiden officiële staatsburgers van de Europese Unie en maken ze deel uit van die Europese cultuur, waarvan sommigen beweren dat ze onder druk staat door uitheemse invloeden. Maar wat houdt die cultuur precies in? Nu de barok, het classicisme en zelfs het twintigste-eeuwse modernisme al een poosje achter ons liggen, is er niet langer sprake van een eenheidscultuur, niet in de Europese hedendaagse muziek en al evenmin in het algemeen. Zo voelen Sukič en Orio zich naar eigen zeggen meer verwant met de Marokkaanse cultuur dan pakweg de Deense. Eens te meer tonen de kusten van de Mare Nostrum zich dus een smeltkroes, ook wat hedendaagse muziek betreft.

Koop tickets

PAPPIE, dagboek van het vergeten

20u00 - TAPTOE’s erf - NTGent Arca

"Pappie"
 Dagboek van het vergeten.

In opdracht van het OCMW- Gent schreef theatermaker, acteur en columnist Luk De Bruyker het boekje  “Pappie” (te verschijnen naar aanleiding  “Werelddag dementie” 21 september 2017) .
Luk noteerde twee jaar lang de evolutie in de dementie van zijn vader en hun onderlinge relatie.
Uit de vele kortverhalen distilleerde hij voor TAPTOE’s erf  een avondvullende  voorstelling.

Wekelijks gaat Luk in het lege ouderlijke  huis op bezoek om de post op te halen. Dit is het vertrekpunt om aan de keukentafel oude en nieuwe verhalen te reconstrueren. Hij voert zowel zichzelf als zijn vader en moeder (pappie en mammie) ten tonele. Hoe gaan ze om met “dementie” en hoe het onderling bespreekbaar maken.
Een “rollercoaster” aan emoties op scene . Herkenbaar voor iedereen.

Volkstheater met een lach en een traan.

Voor de realisatie “Pappie", dagboek van het verleden” omringde Luk De Bruyker zich hetzelfde creatieve team waar hij ook  zijn afscheids-voorstelling  “Ienmoal, andermoal…adzjuzee” mee realiseerde.
Dramaturg en regisseur wordt Vincent Van den Elshout, Bart Beys maakt het klankdecor en Alain Ongenaet ontwerpt het licht en gaat als technicus mee voor de voorstellingen.
Het decor is van Wim Van de Vyver en Jean Pol Pollet maakt de poppen.

Het is de bedoeling om via de voorstellingen de toeschouwers een betere inkijk te geven in de moeilijke ziekte die algemeen als “dementie” omschreven wordt. Tegen 2020 zal 70% van de bevolking op één of andere manier geconfronteerd worden met “dementie”.
Een voorstelling met dit thema als onderwerp is ideaal om een gesprek op gang te brengen. Gezien de “volkse” toonaard wil de voorstelling een groot publiek aanspreken. 

Luk De Bruyker vertrekt vanuit zijn eigen ervaring. Zijn vader vertoonde immers op 90 jarige leeftijd de eerste kenmerken. Pas vele maanden later komt hij te weten dat de “rare” gedragingen van zijn “Pappie” wel eens zouden kunnen resorteren onder het begrip “dementie”.

“Pappie, dagboek van het vergeten” gaat in première in het Arca theater te Gent op 21 september om 20 uur. Kaarten via uitbureau.

Diezelfde dag is ook het boek met de gelijknamige titel te koop.

Koop tickets

9 december 9 dec

Soirée Harira

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Soirée Harira presenteert net als in de gelijknamige Marokkaanse soep een rijke mix aan muzikale smaken en kleuren. Op podium dansen en spelen artiesten die in Gent leven en werken, met elk een andere stijl en culturele achtergrond.

Een vrolijke avond

Na een heerlijke warme maaltijd in de foyer komt de concertzaal tot leven. Arabische gezangen wisselen af met West-Afrikaanse percussie, Caraïbische ritmes en hip-hop. Daartussen brengen jonge dansers hedendaagse choreografieën op live muziek.

Of misschien loopt het nog anders, want alles kan en mag op deze vrolijke avond van artistiek en global Gent. 

i.s.m. De Gentse Lente
foto © Rudy Carlier

Koop tickets

12 december 12 dec

Gli Incogniti & Amandine Beyer : ‘Teatro alla moda’

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

In 2015 maakte violiste Amandine Beyer een prachtige opname van Vivaldi’s soloconcerto’s. Met haar ensemble Gli Incogniti koppelt ze virtuositeit aan een duizelingwekkende levendigheid.

Met zowel bekend als nooit eerder opgenomen werk schetsen ze een mooi portret van Vivaldi als theatraal componist.

De Venetiaanse componist Benedetto Marcello publiceerde zijn satirische pamflet ‘Il teatro alla moda’ in 1720. Hij trok van leer tegen de gekte van de opera, tegen de virtuositeit van de vocale en instrumentale solisten en tegen de ‘voorspelbaarheid’ van vele componisten.

Gli Incogniti adopteert de titel van het pamflet en bewijst met Vivaldi’s dynamische vioolconcerto’s juist het tegendeel. Zijn muziek is na zo’n driehonderd jaar nog altijd goed voor een injectie adrenaline.

Koop tickets

13 december 13 dec

Game of Idiophones

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

GAME Kaja Farszky & Simon Florin

Kaja Farszky en Simon Florin zijn beiden als percussionist actief in de master na master Hedendaagse Muziek. Voor dit concert laten ze het
leeuwendeel van hun instrumenten echter in de kleedkamer en bedienen zich in de plaats van gebaren, woorden en een panoplie aan huis- tuin- en keukenvoorwerpen. Het werk van Simon Steen-Andersen en François Sarhan laat zich dan ook omschrijven als theater voor muzikanten.
Hoewel surrealistisch getint en niet zelden humoristisch van aard komen hun composities enkel met een gezonde dosis virtuositeit tot hun recht.
Dat laatste is beslist van toepassing op b van Simon Løfller, een stuk voor de volstrekt onwaarschijnlijke fluorofoon, dat het midden houdt tussen noiseballet en lichtontwerp. Ook Belgisch componist en acteur Frédéric Verrières, ten slotte, heeft een beeldende achtergrond en is naar het schijnt niet vies van een beetje live bruitage.


S. Steen-Andersen (1976)
— Difficulties Putting It into
the Practice
S. Løfller (1981)
— b
F. Verrières (1968)
— 78 Pieces of Film
F. Sarhan (1972)
— Analogy Fair
— Homework
— Situations

Koop tickets

14 december 14 dec

Spinvis / support: Aeham Ahmad

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Trein Vuur Dageraad. Het lijken drie willekeurige woorden, maar bij Erik de Jong is niets minder waar. Spinvis stelt in dertien nieuwe nummers de vraag in hoeverre het leven door toeval is bepaald. Na de festivals volgt de intieme clubtournee van deze nieuwe klassieker in je platenkast.

In het voorjaar tourde Spinvis met zijn nieuwe album én een vernieuwde band door Nederland. Eén keer kwam hij langs in België, met een uitverkocht concert in de Ancienne Belgique. Nu brengt de muziek hem naar Gent.

Aeham Ahmad
Als support speelt de Palestijns-Syrische Aeham Ahmad piano. In 2015 werd hij wereldberoemd als ‘pianist in het puin’ in de Syrische burgeroorlog.

Koop tickets

15 december 15 dec

Ben Sluijs Quartet / 1982

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Ben Sluijs beschikt over de mooiste altsaxklank van de Lage Landen. Met zijn nieuwe jazzkwartet geeft hij een zoveelste fraaie invulling aan zijn bekende elegantie.

Ook het Noorse trio 1982 houdt zich op in de breekbare marge van de geïmproviseerde muziek. Raffinement troef met een ongebruikelijke instrumentatie en haast sacraal minimalisme.

Sluijs maakte in het verleden al grote sier met kompanen als Erik Vermeulen, Eric Thielemans en Jeroen Van Herzeele. Voor zijn nieuwste kwartet hees hij pianist Bram De Looze, bassist Lennart Heyndels en veteraan Dré Pallemaerts aan boord.

Hun debuut op Jazz Middelheim maakte meteen duidelijk dat hij als geen ander finesse en lyriek combineert.
Met viool, Hardanger fiddle, drums en harmonium creëert 1982 een unieke sound. Al tien jaar bewandelen Nils Økland, Sigbjørn Apeland en Øyvind Skarbø de grens tussen sacraal minimalisme, sferische improvisatie en gedeconstrueerde volksmuziek.

Mijmermuziek die de oren doet spitsen.

i.s.m. JazzLab Series
foto © Cees van de Ven

Koop tickets

Maandkalender