november 2017

maandag ma dinsdag di woensdag wo donderdag do vrijdag vr zaterdag za zondag zo
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

filter op organisatie (binnen november 2017)

4 november 4 nov

Kris Defoort’s Diving Poet Society (cd-release)

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Sinds de oprichting in 2010 groeide het Kris Defoort Trio uit tot een vaste waarde binnen de Belgische jazz. Dat kan ook moeilijk anders, met naast Defoort ook bassist Nicolas Thys en drummer Lander Gyselinck in de line-up.

Nu zoeken ze samen met twee markante gasten een heel nieuwe poëzie op: de magische wereld van dichter Peter Verhelst.

In Defoorts pianocomposities gaan structuur en vrijheid altijd hand in hand. Op de wip tussen jazz en klassiek geeft hij zijn muziek iets avontuurlijks, eigenaardigs en hedendaags. Het maakt hem opvallend geliefd binnen de theater- en operawereld.

Voor Diving Poet Society krijgt zijn vaste trio gezelschap van altsaxofonist Guillaume Orti en de Hongaarse zangeres Veronika Harcsa.

Samen verkennen ze sprekende composities gebaseerd op de vaak actuele gedichten van Peter Verhelst. Vijf dichters in een onbegrensde wereld van woord en geluid.

foto © Petra Cvelbar

Koop tickets

5 november 5 nov

Progetto italiano

11u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Vladyslava Luchenko & Christia Hudziy

Ottorino Respighi leerde als kind zowel viool als piano spelen. Als topviolist belandde hij in Rusland en nam er compositielessen bij Rimsky-Korsakov. Voeg daar een buitengewone belangstelling voor oude muziek aan toe en je krijgt partituren die de viool- en pianosnaren doen vibreren tot in het diepst van elk luisterend hart. Vioolwonder Vladyslava Luchenko, in residentie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, breekt een lans voor Respighi’s kamermuziek aan de zijde van haar vaste pianopartner Christia Hudziy. Giuseppe Martucci, Respighi’s leermeester aan het Liceo Musicale van Bologna, opent het programma. Als toetje is er een wild Improvviso van Nino Rota waarin ook Gidon Kremer af en toe zijn muzikale tanden zet.

G. Martucci (1856-1909)
— Andantino con moto uit 3
Pezzi, op. 64
O. Respighi (1879-1936)
— Sei pezzi per violino e pianoforte
— Sonata per violino e pianoforte
in si minore
N. Rota (1911-1979)
— Improvviso in re minore per
violino e pianoforte

Koop tickets

8 november 8 nov

STEKEBLIND (3+)

15u00 - 4hoog - NTGent Arca

Alles begint met een brief.
Van Egel aan Mol.
Dat hij bij haar wil zijn.
Samen praten over de dingen.
Samen thee drinken voor het raam.
Samen naar buiten kijken.
Samen schaapjes tellen en
Samen slapen in één bed.

Stekeblind is een verhaal van liefde.
Stekeblind is Romeo en Julia voor kleuters.

 

CREDITS

Auteurs: Raf Walschaerts en Frans Van der Aa
Spel: Femke Platteau en Freek De Craecker
Regie: Frans van der Aa
Compositie: Peter Spaepen
Decor: Geert Hautekiet
Licht: Dennis Diels
Kostuums: Jana Roos
Animatie: Fran Van Gysegem

Naar een idee van Ariane Sonck.

Techniek: Peter Van Hoof / Ole Ceenaeme
muziekuitvoering: Opus4 strijkkwartet ism AB
Decoruitvoering: Geert Hautekiet & Martin Baarda
Productieleiding: Celine Vanhoutte
Stage productie: Violetta Rijnhout

Koop tickets

11 november 11 nov

STEKEBLIND (3+)

11u00 - 4hoog - NTGent Arca

Alles begint met een brief.
Van Egel aan Mol.
Dat hij bij haar wil zijn.
Samen praten over de dingen.
Samen thee drinken voor het raam.
Samen naar buiten kijken.
Samen schaapjes tellen en
Samen slapen in één bed.

Stekeblind is een verhaal van liefde.
Stekeblind is Romeo en Julia voor kleuters.

 

CREDITS

Auteurs: Raf Walschaerts en Frans Van der Aa
Spel: Femke Platteau en Freek De Craecker
Regie: Frans van der Aa
Compositie: Peter Spaepen
Decor: Geert Hautekiet
Licht: Dennis Diels
Kostuums: Jana Roos
Animatie: Fran Van Gysegem

Naar een idee van Ariane Sonck.

Techniek: Peter Van Hoof / Ole Ceenaeme
muziekuitvoering: Opus4 strijkkwartet ism AB
Decoruitvoering: Geert Hautekiet & Martin Baarda
Productieleiding: Celine Vanhoutte
Stage productie: Violetta Rijnhout

Koop tickets

STEKEBLIND (3+)

15u00 - 4hoog - NTGent Arca

Alles begint met een brief.
Van Egel aan Mol.
Dat hij bij haar wil zijn.
Samen praten over de dingen.
Samen thee drinken voor het raam.
Samen naar buiten kijken.
Samen schaapjes tellen en
Samen slapen in één bed.

Stekeblind is een verhaal van liefde.
Stekeblind is Romeo en Julia voor kleuters.

 

CREDITS

Auteurs: Raf Walschaerts en Frans Van der Aa
Spel: Femke Platteau en Freek De Craecker
Regie: Frans van der Aa
Compositie: Peter Spaepen
Decor: Geert Hautekiet
Licht: Dennis Diels
Kostuums: Jana Roos
Animatie: Fran Van Gysegem

Naar een idee van Ariane Sonck.

Techniek: Peter Van Hoof / Ole Ceenaeme
muziekuitvoering: Opus4 strijkkwartet ism AB
Decoruitvoering: Geert Hautekiet & Martin Baarda
Productieleiding: Celine Vanhoutte
Stage productie: Violetta Rijnhout

Koop tickets

12 november 12 nov

Corelli gehackt

17u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Lucie Horsch & B’Rock

Roept de blokfluit bij u nog steeds onaangename schoolherinneringen op?
Dat is dan buiten Lucie Horsch gerekend. Met zeventien lentes nam deze Champion of the Recorder al een Vivaldi-cd op bij DECCA. Horsch’
aanstekelijke energie en stilistische raffinement maken haar tot een gedroomde sparringpartner voor B’Rock. Samen duiken de musici in het
kleurrijke orkestrepertoire van de barok met concerti grossi en suites van Corelli, Telemann en Bach. Vele achttiende-eeuwse composities –
waaronder Bachs soloconcerto BWV 1059 – bestonden in verschillende versies, of bleven onvolledig bewaard. Die processen van adaptatie en
fragmentatie herkent de jonge componist Matt Wright ook in de hedendaagse elektronicawereld. Zijn bezwerende Corelli_Hack herinterpreteert
Corelli’s iconische concerto grosso op. 6 nr. 4 door middel van live sampling en remixing.


G. Ph. Telemann (1681-1767)
— Suite voor blokfluit en orkest in
a, TWV 55:a2
A. Corelli (1653-1713)
— Concerto grosso in D, op. 6 nr. 4
M. Wright (1977)
— Corelli_HACK voor draaitafels
en orkest
J. S. Bach (1685-1750)
— Blokfluitconcerto in d, BWV
1059 (arr. Klavecimbelconcerto)

Koop tickets

14 november 14 nov

Tobias Feldmann & Boris Kusnezow

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Veel violisten spelen met een verbluffende techniek en een grote muzikaliteit. Slechts enkelen weten dit nog te overstijgen. Zoals de 26-jarige violist Tobias Feldmann, die opviel tijdens de Elisabethwedstrijd in 2015.

Op zijn debuut-cd Polychrome speelt hij sonates van Ravel, Strauss en Prokofjev.

Dit programma is er een van uitersten. Ravel zijn eendelige sonate blinkt uit in lyriek. Die van Strauss is onstuimig en krachtig. Prokofjev schreef zijn opus 94 voor fluit, maar op vraag van David Oistrakh werd ze bewerkt voor viool. Ze vormt het virtuoze sluitstuk.

Het begrip ‘kleur’ toepassen op muziek blijft een abstract gegeven. Tobias Feldmann geeft alvast een concrete luistertip: voor hem is Strauss vurig rood, Ravel meer blauw-groen en Prokofjev uitgesproken wit en zwart.

Koop tickets

15 november 15 nov

IBEROITALIAANSE WEEK I

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Tijdens de jaarlijkse projectweken zet de School of Arts haar normale werking op pauze en krijgen de studenten de kans zich volledig op een
project te storten. Dit jaar grasduinen de Conservatoriumstudenten in repertoire van de Iberische en Italiaanse schiereilanden. De gitaristen hebben met hun instrument natuurlijk een streepje voor en weten de zangers met hun getokkel tot een duet te verleiden (15 november 2017). Wedden dat je in geen tijd wordt gekatapulteerd naar één of ander zonovergoten oord tijdens de siësta? Met Florian Heyerick achter het cembalo en Ann Cnop als concertmeester is het op vrijdag 17 november 2017 de beurt aan het strijkorkest en een schare jonge solisten. Zij trakteren u op barok uit ‘de laars’. Lees: Vivaldi ‘con molti stromenti’, heftige retoriek, pathos en meer van dat.


Wo 15.11
Zangklas
o.l.v. Marcos Pujol, Christianne
Stotijn & Hendrickje Van Kerckhove
Gitaarklas
o.l.v. Johan Fostier & Yves Storms

Koop tickets

23 november 23 nov

miry.reset

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Alexandra Cárdenas

Alexandra Cárdenas is de absolute vreemde eend in onze omvangrijke MIRY-bijt. Geboren en getogen in Bogotá, residerend in Berlijn.
Wiskundige, klassiek gitariste, componiste en pionier in live coding. ¿Qué? Live coding! Met behulp van open source klankgeneratiesoftware
ontwikkelt Cárdenas een arsenaal aan computergestuurde technieken, die evenwel in real time voor het publiek op scherm worden geprojecteerd.
Op die manier zie én hoor je bijvoorbeeld hoe een simpele sinustoon kan uitgroeien tot een complexe algoritmische compositie. Ook van de computer mag je tegenwoordig transparantie eisen. Geen slechte zaak, dunkt ons. Vaarwel dus hermetische trukendoos en welkom glasheldere
elektronicamuziek.

Koop tickets

24 november 24 nov

Steiger / The Thing

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Sinds het baanbrekende werk van Miles Davis vond de rock-'n-roll zijn ingang binnen de jazz. Het jonge Belgische trio Steiger laat de rock eerder subtiel binnensijpelen, met meeslepende resultaten.

Als zwaargewicht van de Scandinavische freejazz injecteert The Thing het met een forse dosis vuurspuwende energie.

Net nu je denkt dat de vloed van nieuwe jazzbands ophoudt, steken alweer een paar nieuwe namen de kop op. Steiger liet zich in 2016 opmerken door een fascinerende spanning tussen compositie en improvisatie.

Ze tappen uit vele vaatjes: het klassieke pianotrio-format, maar ook elektronica, minimalisme en klassieke muziek.

De Zweedse saxofonist Mats Gustafsson staat al meer dan een kwarteeuw aan de frontlinie van de freejazz en duikt op in de meest uiteenlopende contexten.

Zijn trio The Thing speelt met de attitude en het volume van een punkcollectief. En dat kan er heftig aan toegaan.

i.s.m. JazzLab Series
foto © Peter Gannushkin

Koop tickets

27 november 27 nov

OSSESSO

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Ratas del Viejo Mundo

Onder het palindroom OSSESSO exploreert Ratas del Viejo Mundo profane muziek uit het Italië van het Quattro- en Cinquecento. Centraal
staan madrigalen die ondanks de verstreken eeuwen nog steeds verbluffend klinken: extreme, obsessieve emoties vervat in een perfect uitgekiende contrapuntische architectuur. De ‘Ratten van de Oude Wereld’ wroeten nog dieper in het verleden met werk uit het Trecento, hierbij snuffelend aan de sporen van nog oudere, orale tradities. Sommige thema’s blijven nu eenmaal relevant. Verliefdheid, jaloezie, verdriet en dood worden versmolten tot een caleidoscopisch maar universeel geheel.


Met werk vanArcadelt, Canova
da Milano, Coste, Dalza, Gastoldi,
Gesualdo, de Monte, Mudarra,
de Wert, Tromboncino, Verdelot,
Waelrant, Willaert e.a.

Koop tickets

28 november 28 nov

Sacrificium

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Lore Binon & Imago Mundi

Ligt het aan de eeuwenlange onderdrukking dat vrouwelijke componisten vandaag nog steeds dun bezaaid zijn? Of “is er geen vrouwelijke Mozart
omdat er ook geen vrouwelijke Jack the Ripper is,” zoals professor Paglia stelt? Heel wat vrouwen bewezen met hun muziek in ieder geval dat zij zich met de beste mannelijke tijdgenoten konden meten. Hoog tijd om enkele leading ladies uit de barok naast elkaar te plaatsen, zo dachten Lore Binon en luitiste Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, de eerste vrouwelijke operacomponiste, had haar afkomst en opleiding mee. Als zangeres, lerares en componiste in dienst van de Medici schreef ze een aantal hoogst virtuoze en expressieve werken. Monteverdi was een grote bewonderaar. Haar tijdgenote Barbara Strozzi had minder geluk. Ondanks enige waardering voor haar uitgebreide oeuvre had ze al te vaak af te rekenen met vooroordelen en jaloezie. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani of Isabella Leonarda traden dan weer in het klooster. Was het de enige uitweg om te kunnen componeren, of was het precies het huwelijk met God dat hen inspireerde tot hemelse muziek? Hoe dan ook, het leverde verfijnde barokmuziek op met een onweerstaanbare female touch.

Lore Binon
sopraan
Masako Art
barokharp
Sofie Vanden Eynde
theorbe & barokgitaar
Masako Art geeft masterclasses barokharp in het Conservatorium op 27.11.
Gratis toegankelijk voor het publiek. Meer info op www.miryconcertzaal.be

Koop tickets

30 november 30 nov

Bert Gabriëls

20u00 - Livecomedy.be - NTGent Arca

Gelukzoeker

Bert Gabriëls maakte naam met programma's als Zonde van de Zendtijd en Advocaat van de Duivel, maar ook met
de docureeks Terug naar Eigen land. Met al die ervaringen op zak gaat hij weer het podium op voor het pure comedywerk.
In z'n nieuwe show gaat Bert op zoek naar geluk. In een zotte wereld, in rare mensen, in dikke boeken en in de krant, overal zit wel wat geluk. Bert hakt het eruit met stevige grappen, scherpe observaties en veel harde meppen humor. En geeft een 100% garantie op geluk, al vanaf de aankoop van een kaartje. Want een heel groot deel van geluk, zit in gelul.

“Gabriëls is een van de meest veelzijdige Vlaamse komieken.” - De Morgen

Tekst & Spel: Bert Gabriëls
Productie: Gaya Scienza
Foto: Johannes Vande Voorde

Koop tickets

Yevgueni

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Yevgueni heeft een nieuwe plaat. Tijd is alles werd hun meest persoonlijke en actuele album tot dusver.

Met een dijk van een livereputatie keert de band naar het podium terug. Verwacht zowel nieuwe popsongs als klassiekers en vergeten parels.

Tijd is altijd en overal, maar steeds vaker kom je er te kort. En op elk moment staat er wel een groot avontuur te wachten waarvoor de tijd is aangebroken.

Zoals vader worden, of de wereld verbeteren of iemand de tijd geven om op te groeien. Yevgueni verrast met een veelheid aan thema’s; grote vragen, dilemma’s en grote emoties.

In oktober 2017 komt Tijd is alles uit. Dit concert maakt deel uit van een releasetour langs intieme clubs.

foto © Sven Dullaert

Koop tickets

Maandkalender