20 februari 20 feb

4 viert 20 een koninklijk festival voor groot en klein - Stekeblind

14u00 - 4viert20 - Minardschouwburg

STEKEBLIND (3+)

Een verhaal over Egel en Mol
die blind zijn voor elkaars verschillen
die graag dicht bij elkaar willen zijn
heel graag
maar dat kan pijn doen
samen in één bed liggen 
lijkt moeilijker dan gedacht.

over iets willen,
over iets moeilijk kunnen,
over iets proberen,
over dapper volhouden
en…
over meer dan graag zien.

Schrijvers: Raf Walschaerts en Frans Van der Aa
Naar een idee van Ariane Sonck
Regie: Frans Van der Aa
Spel: Freek De Craecker en Femke Platteau
Compositie: Peter Spaepen

Koop tickets

20 februari 20 feb

Pandora —Zangklassen Conservatorium Gent

20u00 - Miry Concertzaal - Biezekapelstraat 9 - 9000 Gent

Scènische voorstelling met operascènes uit het Weense repertoire.

Mireille Capelle - artistieke leiding

Getácine Pegorim - piano

Koop tickets

20 februari 20 feb

FOYER SOIRÉE: FULCO OTTERVANGER (SOLO)

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Normaal gezien duikt pianist Fulco Ottervanger op in het jazztrio De Beren Gieren, de krautpopband Stadt en het duo BeraadGeslagen met drummer Lander Gyselinck.

Nu gaat de kersverse Gentse stadscomponist voor het eerst solo aan de slag.

Meteen ook het startschot van de nieuwe huiselijke concertreeks Foyer Soirée. Tenmidden van het publiek slaat Ottervanger op basis van korte composities aan het improviseren. Dit op zijn met extra geluidjes en klanken voorziene piano, dus gordels vast.

Fulco Ottervanger is multi-instrumentalist, zanger, componist en improvisator die zijn heil zoekt in jazz, krautrock, hip-hop, rock, soul en funk. 

Naast zijn vaste bands is Fulco ook actief in dans- en theaterprojecten. Zoals Slumberland van Zonzo Compagnie; een fantasierijke muziekvoorstelling voor kinderen over dromen en slaap, die hij creëerde met de vorige Gentse stadscomponiste An Pierlé.

 

Foyer Soirée is een nieuwe reeks foyerconcerten op maandagavond. Telkens stelt een muzikant of band een nieuw project voor in intieme setting. Het is huiselijk format, waarbij de muzikant zich tenmidden van het publiek bevindt. Drankjes zijn beschikbaar aan de bar.

Koop tickets

21 februari 21 feb

1000 anthems to work on a good end - KEENROH

20u00 - Citadelic.be - S.M.A.K. Café

.

1000 anthems to work on a good end
20H

Het meer dan tien jaar actieve kwartet 1000 bestaat dan wel uit geroemde improvisatoren, maar toch is improvisatie voor Jan Klare (sax), Bart Maris (trompet), Wilbert de Joode (bas) en Michael Vatcher (drums) binnen deze band maar een deel van de koek. In 2004 kwam dit viertal voor het eerst bij elkaar met de bedoeling klassieke composities te hercomponeren - al is hertimmeren misschien een beter woord. Op de drie eerste albums die van 1000 verschenen schetste het kwartet kleurrijke muzikale tableaus met fragmenten van Monteverdi, Pergolesi, Wagner en Ravel, steevast met een meesterlijk gevoel voor inhoud. Op de laatste plaat die ze maakten (voor het Gentse El Negocito-label) werken ze samen met Eugene Chadbourne en namen daarvoor enkele van diens composities onder handen. Sinds kort werkt 1000 aan een nieuw idee en nieuw repertoire, gebaseerd op een brede interpretatie van het concept volksliederen. De groep maakte een uitgebreide selectie van oude, nieuwe, bekende, vergeten of nooit gehoorde hymnes en ging daarmee aan de slag. Al schreven ze zelf ook enkele volledig nieuwe stukken, zoals het "Anthem For Utopia". De herkenbare melodie - cruciaal voor een volkslied - zal alleszins een kernelement zijn binnen deze muziek: "The fact that a melody is a point of reference for a whole nation, makes an interpretation of that melody recognizable for everybody. Our interest is how melodies effect humans and how anthems work for a gathering of people." Tijdens deze volksliederen bent u overigens niet verplicht om recht te staan. Tenzij u dat per se zou willen natuurlijk.

Jan Klare : reeds
Bart Maris: trompet
Wilbert de Joode: bass
Michael Vatcher: percussion

 

KEENROH + LYTTON + GEBRUERS
21H15

A project where Keenroh and Seppe Gebruers invite British percussionist Paul Lytton for an electro-acoustic adventure. The unique interaction between acoustic improvisation and the electronic processing will create new and exciting music.

Paul Lytton has been on the forefront of improvised music since the late sixties together with Evan Parker, Derek Bailey, Barry Guy, Paul Lovens, … His unique and constantly evolving musical language makes him one of the greatest musicians of this time. His distinct playing will surely enrich and inspire the music of the duo Keenroh. 
Seppe Gebruers' role is surprising and extraordinary. He will be recording the acoustic sound of every musician (flute, piano and percussion) and will instantly process these sounds through a string of electronic devices. The output of this is transmitted through different speakers who are set up throughout the space to communicate with the other improvisers...

Keenroh the flute / piano duo consists of Jan Daelman and Thijs Troch. In 2014 they successfully launched their debut album at el NEGOCITO Records. Following the prize "Young Jazz Talent Ghent '2014 they released in November 2015, also at the same Ghent-based label, their second album' Keenroh XL ', this time with a comprehensive nine-member band (Teun Verbruggen Bart Maris, Laurens Smet, Niels of Heertum Thomas Jillings, Marti Melia, Ruben Verbruggen).

The duo draws their inspiration from the rich aural transfer of past decades and improvises with a common language which they have developed through a long musical journey together.

Keenroh also already worked with several guest musicians including Peter Jacquemyn Marek Patrman Giovanni Barcella, Joao Lobo, Manolo Cabras, Norberto Lobo, Michel Massot, Laurent Blondiau ... Both musicians are also active in several other projects such Jukwaa, Kabas, Glin Faction, Residuum Free Unit Hypochristmutreefuzz, PeedVed, DST trio, Northern Escorts, ...
 

Thijs Troch: piano
Jan Daelman: flutes
Seppe Gebruers: live electronic processing
Paul Lytton: drums & percussion

Koop tickets

23 februari 23 feb

Credo in US —Slagwerkklas Conservatorium Gent

20u00 - Miry Concertzaal - Biezekapelstraat 9 - 9000 Gent

Naar jaarlijkse gewoonte vergast de slagwerkklas van het Koninklijk Conservatorium / School of Arts Gent u op een recital met – hoe kan het ook anders – een veelheid aan percussie-instrumenten als de protagonisten. Het programma is deze keer inhoudelijk opgehangen aan componisten die geïnspireerd werden door de vertegenwoordigers van de Tweede Weense School zoals Schönberg en Webern. MIRY Concertzaal wordt naar goede gewoonte omgetoverd tot een labyrint van percussieve klanken van divers pluimage.


J. Cage (1912-1992)

– Credo in US
– Amores voor prepared piano en percussie


W. Rihm (1952)

– Tutuguri VI ‘Kreuze’ voor zes percussionisten


L. Nono (1924-1990)

– Con Luigi Dallapiccola voor zes percussionisten en live electronics

 

Wim Konink - artistieke leiding

Koop tickets

Meer events laden

Maandkalender