20 november 20 nov

Foyer Soiree: Daan Vandewalle

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

36 variaties en een kleine revolte

Met The People United Will Never Be Defeated (1975) componeerde Frédéric Rzewski een magistraal pianowerk. Met behulp van het klassieke repertoire, minimalisme en jazz creëerde hij maar liefst 36 variaties op het Chileense verzetslied El pueblo unido jamás será vencido. 

Het is caleidoscopische boodschap waar je stil van wordt, al zeker als een pianist zo virtuoos als Daan Vandewalle ze bezorgt.

Koop tickets

23 november 23 nov

miry.reset

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Alexandra Cárdenas

Alexandra Cárdenas is de absolute vreemde eend in onze omvangrijke MIRY-bijt. Geboren en getogen in Bogotá, residerend in Berlijn.
Wiskundige, klassiek gitariste, componiste en pionier in live coding. ¿Qué? Live coding! Met behulp van open source klankgeneratiesoftware
ontwikkelt Cárdenas een arsenaal aan computergestuurde technieken, die evenwel in real time voor het publiek op scherm worden geprojecteerd.
Op die manier zie én hoor je bijvoorbeeld hoe een simpele sinustoon kan uitgroeien tot een complexe algoritmische compositie. Ook van de computer mag je tegenwoordig transparantie eisen. Geen slechte zaak, dunkt ons. Vaarwel dus hermetische trukendoos en welkom glasheldere
elektronicamuziek.

Koop tickets

24 november 24 nov

Steiger / The Thing

20u15 - Handelsbeurs - Handelsbeurs Concertzaal

Sinds het baanbrekende werk van Miles Davis vond de rock-'n-roll zijn ingang binnen de jazz. Het jonge Belgische trio Steiger laat de rock eerder subtiel binnensijpelen, met meeslepende resultaten.

Als zwaargewicht van de Scandinavische freejazz injecteert The Thing het met een forse dosis vuurspuwende energie.

Net nu je denkt dat de vloed van nieuwe jazzbands ophoudt, steken alweer een paar nieuwe namen de kop op. Steiger liet zich in 2016 opmerken door een fascinerende spanning tussen compositie en improvisatie.

Ze tappen uit vele vaatjes: het klassieke pianotrio-format, maar ook elektronica, minimalisme en klassieke muziek.

De Zweedse saxofonist Mats Gustafsson staat al meer dan een kwarteeuw aan de frontlinie van de freejazz en duikt op in de meest uiteenlopende contexten.

Zijn trio The Thing speelt met de attitude en het volume van een punkcollectief. En dat kan er heftig aan toegaan.

i.s.m. JazzLab Series
foto © Peter Gannushkin

Koop tickets

27 november 27 nov

OSSESSO

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Ratas del Viejo Mundo

Onder het palindroom OSSESSO exploreert Ratas del Viejo Mundo profane muziek uit het Italië van het Quattro- en Cinquecento. Centraal
staan madrigalen die ondanks de verstreken eeuwen nog steeds verbluffend klinken: extreme, obsessieve emoties vervat in een perfect uitgekiende contrapuntische architectuur. De ‘Ratten van de Oude Wereld’ wroeten nog dieper in het verleden met werk uit het Trecento, hierbij snuffelend aan de sporen van nog oudere, orale tradities. Sommige thema’s blijven nu eenmaal relevant. Verliefdheid, jaloezie, verdriet en dood worden versmolten tot een caleidoscopisch maar universeel geheel.


Met werk vanArcadelt, Canova
da Milano, Coste, Dalza, Gastoldi,
Gesualdo, de Monte, Mudarra,
de Wert, Tromboncino, Verdelot,
Waelrant, Willaert e.a.

Koop tickets

28 november 28 nov

Sacrificium

20u00 - MIRY Concertzaal presenteert - MIRY Concertzaal

Lore Binon & Imago Mundi

Ligt het aan de eeuwenlange onderdrukking dat vrouwelijke componisten vandaag nog steeds dun bezaaid zijn? Of “is er geen vrouwelijke Mozart
omdat er ook geen vrouwelijke Jack the Ripper is,” zoals professor Paglia stelt? Heel wat vrouwen bewezen met hun muziek in ieder geval dat zij zich met de beste mannelijke tijdgenoten konden meten. Hoog tijd om enkele leading ladies uit de barok naast elkaar te plaatsen, zo dachten Lore Binon en luitiste Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, de eerste vrouwelijke operacomponiste, had haar afkomst en opleiding mee. Als zangeres, lerares en componiste in dienst van de Medici schreef ze een aantal hoogst virtuoze en expressieve werken. Monteverdi was een grote bewonderaar. Haar tijdgenote Barbara Strozzi had minder geluk. Ondanks enige waardering voor haar uitgebreide oeuvre had ze al te vaak af te rekenen met vooroordelen en jaloezie. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani of Isabella Leonarda traden dan weer in het klooster. Was het de enige uitweg om te kunnen componeren, of was het precies het huwelijk met God dat hen inspireerde tot hemelse muziek? Hoe dan ook, het leverde verfijnde barokmuziek op met een onweerstaanbare female touch.

Lore Binon
sopraan
Masako Art
barokharp
Sofie Vanden Eynde
theorbe & barokgitaar
Masako Art geeft masterclasses barokharp in het Conservatorium op 27.11.
Gratis toegankelijk voor het publiek. Meer info op www.miryconcertzaal.be

Koop tickets

Meer events laden

Maandkalender